A Facebook és az Instagram anyavállalata nem csak egy orosz, hanem egy attól függetlenül elindított kínai propagandakampányt is lekapcsolt. A "befolyásolási műveletek" mindkét esetben széles körben olvasott nyugati híroldalak felületeit másolták le, és így próbálták terjeszteni a saját kormányuk narratíváit - tudósított az NPR.
Ben Nimmo, a Meta globális fenyegetéselhárításért felelős vezetője néhány szóban összefoglalta az orosz kampány tartalmát:
Ukrajna rossz. Oroszország jó. Stop a szankcióknak és stop a fegyverszállításnak.
Ezeknek a közvetítésére a Kreml több mint 60 olyan honlapot hozott létre, amelyek szinte teljesen lemásolták olyan híroldalak felületeit,mint a brit Guardian, a Daily Mail, a német Der Spiegel, a Bild és egyéb olasz, ukrán, francia és lett oldalakét.
Precíziós rombolás
A hamisított hírportálok az eredetihez hasonló webcímeket kaptak, és egyes esetekben valódi újságírók fotóit, illetve az eredeti oldalon létező hírekre mutató linkeket is használtak. Nimmo szerint pont ez a részletesség volt az, ami miatt hamar véget tudtak vetni a műveletnek, mert a nagy olvasottság miatt még hamarabb jelentették a félrevezető tartalmakat.
A legtöbb oldal német médiumokat utánzott, az ukrán kormány korruptságát és az Oroszországra kivetett szankciók következményeit firtatták. Mindezt a Facebookon, az Instagramon, a Twitteren, a Telegrammon, de még a Change.org-hoz hasonló petíciógyűjtő oldalakon terjesztették olyan profilokkal, amelyek profilképeit sok esetben mesterséges intelligenciát használó alkalmazással generálták.
Csak a Facebookról és az Instagramról több mint 2300 fiókot, oldalt és csoportot távolítottak el, melyek együttesen 5500 követőt tudtak összegyűjteni mielőtt letiltották volna a hamisított oldalakat. A linkek népszerűsítéséhez nagyjából 105 ezer dollárért (45 millió forintért) vettek hirdetéseket is. A hálózat 105 ezer dollárt költött a hamis weboldalakra mutató linkeket népszerűsítő hirdetésekre.
Tesztüzem
Ehhez képest a kínai hálózat jóval kisebb volt, mindössze 92 fiókból állt, amelyek együttesen 280 követőt szedtek össze, de a hasonló arányok alapján jól látható, hogy az ilyen "smash-and-grab" típusú hírszórásokkal nagyjából az azokat terjesztő fiókok másfélszeresét képesek elérni, viszonylag rövid idő alatt.
A kínaiak kampánya ezúttal is az USA következő választására fókuszált, de a 2020-as tevékenységükkel szemben a propagandájuk most nem kívülről kritizálta az Egyesült Államokat, hanem közvetlen szólította meg az amerikai polgárokat, republikánus és demokrata szavazókat egyaránt célozva.
Nimmo szerint ezek az esetek jól mutatják, hogy a közösségi médiafelületek nagyon jó táptalajt biztosítanak az álhírek terjedésének, de az is látható, hogy jól működnek az automatikus szűrőik és a manuális tiltások is egyre inkább arra kényszerítik a propagandistákat, hogy inkább saját, kisebb elérésű oldalaikon folytassák tovább az álhírterjesztést.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Visszanyalt a fagyi: újabb devizahiteles nyert pert, megkopasztja a bankot a győztes ügyfél
Anyáznak, amihez jó képet kell vágni: a teljes futárszektor súlyos válságban van
Ha akarták volna, a magyar drogmilliárdosok simán kifizethették volna a havi nyugdíjakat
Kezd beütni a baj, látogatási korlátozást rendeltek el egy magyar kórházban
Perceken múlt az újabb merénylet? Jelöletlen rendőrautók gázolták el a Bondi Beachre tartó férfiakat – Videó
Újabb könnyítés érkezett az év végére, már így is fizethet
A hivatal szerint tízezrek, a valóságban százezrek hagyják el az országot
Komolyan megsérült Fico különgépe, amely Brüsszelbe szállította a szlovák kormányfőt
Vége a jó időknek? Látványosan esik az állampapírok hozama