A Facebook és az Instagram anyavállalata nem csak egy orosz, hanem egy attól függetlenül elindított kínai propagandakampányt is lekapcsolt. A "befolyásolási műveletek" mindkét esetben széles körben olvasott nyugati híroldalak felületeit másolták le, és így próbálták terjeszteni a saját kormányuk narratíváit - tudósított az NPR.

Ben Nimmo, a Meta globális fenyegetéselhárításért felelős vezetője néhány szóban összefoglalta az orosz kampány tartalmát:

Ukrajna rossz. Oroszország jó. Stop a szankcióknak és stop a fegyverszállításnak.

Ezeknek a közvetítésére a Kreml több mint 60 olyan honlapot hozott létre, amelyek szinte teljesen lemásolták olyan híroldalak felületeit,mint a brit Guardian, a Daily Mail, a német Der Spiegel, a Bild és egyéb olasz, ukrán, francia és lett oldalakét.

Precíziós rombolás

A hamisított hírportálok az eredetihez hasonló webcímeket kaptak, és egyes esetekben valódi újságírók fotóit, illetve az eredeti oldalon létező hírekre mutató linkeket is használtak. Nimmo szerint pont ez a részletesség volt az, ami miatt hamar véget tudtak vetni a műveletnek, mert a nagy olvasottság miatt még hamarabb jelentették a félrevezető tartalmakat.

A legtöbb oldal német médiumokat utánzott, az ukrán kormány korruptságát és az Oroszországra kivetett szankciók következményeit firtatták. Mindezt a Facebookon, az Instagramon, a Twitteren, a Telegrammon, de még a Change.org-hoz hasonló petíciógyűjtő oldalakon terjesztették olyan profilokkal, amelyek profilképeit sok esetben mesterséges intelligenciát használó alkalmazással generálták.

Csak a Facebookról és az Instagramról több mint 2300 fiókot, oldalt és csoportot távolítottak el, melyek együttesen 5500 követőt tudtak összegyűjteni mielőtt letiltották volna a hamisított oldalakat. A linkek népszerűsítéséhez nagyjából 105 ezer dollárért (45 millió forintért) vettek hirdetéseket is. A hálózat 105 ezer dollárt költött a hamis weboldalakra mutató linkeket népszerűsítő hirdetésekre.

Tesztüzem

Ehhez képest a kínai hálózat jóval kisebb volt, mindössze 92 fiókból állt, amelyek együttesen 280 követőt szedtek össze, de a hasonló arányok alapján jól látható, hogy az ilyen "smash-and-grab" típusú hírszórásokkal nagyjából az azokat terjesztő fiókok másfélszeresét képesek elérni, viszonylag rövid idő alatt.

A kínaiak kampánya ezúttal is az USA következő választására fókuszált, de a 2020-as tevékenységükkel szemben a propagandájuk most nem kívülről kritizálta az Egyesült Államokat, hanem közvetlen szólította meg az amerikai polgárokat, republikánus és demokrata szavazókat egyaránt célozva.

Nimmo szerint ezek az esetek jól mutatják, hogy a közösségi médiafelületek nagyon jó táptalajt biztosítanak az álhírek terjedésének, de az is látható, hogy jól működnek az automatikus szűrőik és a manuális tiltások is egyre inkább arra kényszerítik a propagandistákat, hogy inkább saját, kisebb elérésű oldalaikon folytassák tovább az álhírterjesztést.