Belső információk szerint a Fehér Ház az érzékeny technológiákkal kapcsolatos egyes amerikai befektetések tiltását tervezi Kínában, továbbá előírja, hogy a további befektetésekről értesíteni kell a kormányt. Erről a Reuters számolt be egy magas rangú kormányzati forrásra hivatkozva.

A tervezet célja, hogy megakadályozza az amerikai tőke és szakértelem hozzájárulását olyan fejlesztésekhez, melyek hozzájárulnak Kína katonai modernizációjához, ezzel veszélyeztetve az ország nemzetbiztonságát. A lap korábbi beszámolója alapján Joe Biden amerikai elnök régóta tervezi a kínai technológiai befektetések korlátozását. A sajtóértesüléseket a Fehér Ház nem kommentálta.

Jakes Sullivan nemzetbiztonsági tanácsadó áprilisban „testre szabott intézkedésekről” beszélt, melyek szerinte – Peking álláspontjával szemben – nem technológiai blokádok.

A kormány célkeresztjében vélhetően az olyan aktív befektetések állnak, mint az amerikai magán- és kockázati tőkék és vegyesvállalati befektetések a félvezetők, a kvantumszámítógépek és a mesterséges intelligencia területén.

A legtöbb ilyen befektetésről a jövőben kötelező lesz értesíteni a kormányt a forrás szerint, néhány tranzakciót pedig tiltani fognak.

Elon Musk és Bill Gates is Kína felé kacsingat

Az amerikai kormány szigorú felügyelete és esetleg tiltó intézkedései a kínai befektetések irányába azért is volna érdekes, mert az elmúlt hónapokban a világ legbefolyásosabb üzletemberei, Bill Gates és Elon Musk nyilvánították ki szoros együttműködésüket Pekinggel. A Microsoft társalapítója júniusban 50 millió dollárral támogatta a pekingi GHDDI gyógyszerkutató intézet kutatásait. Bill Gates mindemellett Pekingben arról beszélt, hogy Kína még jelentősebb szerepet játszhat a világ problémáinak megoldásában.

Elon Musk a világjárványt követően a deflációba torkolló kínai gazdaság legfontosabb embere lett: a kínai kormány zéró-Covid politikája óriási károkat okozott a külföldi, de még a belföldi gyártóknak is, ami miatt sokan kivonultak az országból, a kínai gyártás visszaesett. Ugyanakkor az elektromos autók exportja komoly sikereket mutat, az első negyedévben 1,03 millió autót szállítottak ki, a tavalyi évhez képest 58 százalékkal többet, megelőzve ezzel Japánt. Az exportált autók 40 százaléka elektromos autó volt, melyben a Tesla döntő szerepet vállalt.

Már nem Kína az USA legnagyobb kereskedelmi partnere

Az elmúlt évek válságai felértékelték a kisebb földrajzi távolságokat a gazdasági kapcsolatokban, gyártási láncokban. Ez a térségeken belüli gazdasági felzárkózáshoz is hozzájárulhat, és ez nem csak Európában van így. Bővebben--->