Gyorsvasutat építene Románia és Magyarország közösen Budapest és Kolozsvár között - idézte a Maszol a Szíjjártó Péter magyar külügyminiszter és román kollégája, Teodor Melescanu februári bukaresti találkozóján elhangzottakat a projekt költségeit fürkésző cikkében. A magyar kormány időközben már el is különített egymilliárd forintot a megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére.
Szíjjártó Péter február elején Budapesten találkozott Lucian Sovával, a Dancila-kabinet közlekedési miniszterével, s a megbeszélésen ismét előkerült a gyorsvasút témája, immár felturbózott változatban. A felek ugyanis ez alkalommal a két fővárost összekötő TGV-pályáról cseréltek eszmét. (A gyorsvasút definíció szerint az olyan vasút, amelyen legalább 200 kilométer/órás sebességgel közlekednek a szerelvények.)
Miből?
Mondani bármit lehet, és a politikusok pedig szeretnek nagyokat mondani. Műszakilag természetesen megvalósítható, ha van kellő anyagi fedezet, ami rengeteg pénzt jelent - nyilatkozta a Maszolnak Köllő Gábor, a műszaki tudományok doktora, az Erdélyi Magyar Műszaki Tudományos Társaság elnöke, a kolozsvári Műszaki Egyetem oktatója.
A vasútépítési szakember elmondása szerint egy gyorsvasút esetében csak a felépítmény, amibe a zúzott kőágyazat, a keresztalj és a sínek tartoznak, 1,2 millió euróba kerül kilométerenként. A hidak, az alagutak és a biztonsági berendezések megduplázzák, esetleg megháromszorozzák a költségeket. A szerelvények beszerzése szintén jelentős pénzügyi tétel.
Köllő Gábor felhívja a figyelmet arra, hogy Romániában a vasutak építése, modernizálása közel ugyanolyan lassan történik, mint az autópályáké.
Még egyet?
A Budapest és Kolozsvár közti menetidő jelenleg 7 óra és 24 perc és 8 óra és 19 perc között változik. Ebből körülbelül 40 percet tesz ki az útiokmány-ellenőrzés a határ két oldalán, ami megszűnik, ha Románia csatlakozik a schengeni övezethez.
Magyarország az elmúlt év végén már elkötelezte magát egy gyorsvasút építésére, amely Budapestet Belgráddal köti össze. A 180 kilométeres szerb szakasz kivitelezése körülbelül kétmilliárd dollárba kerül, a magyar rész költsége is hasonló nagyságrendű (összesen több két 4-es metró költségénél). A beruházást kínai hitelből finanszírozzák, amely a projekt kritikusai szerint sosem fog megtérülni.
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!
Legolvasottabb

Létezik egy repalack, ami jóval többet ér, mint 50 forint, jól becsülje meg

Putyinéknak semmi se szent? – megtámadták a baltiak energiaellátását

Hadrendbe álltak Orbán békeharcosai, totális blokád jöhet a csütörtöki EU-csúcson

Megütötték a forintot, a törökországi botrány lehet a háttérben
Reagált Zelenszkij a korlátozott tűzszüneti javaslatra

Hónapok múlva szabadulhat Magyarország a megbélyegzéstől

Látványos változás készül az M7-es autópályán, a Velencei-tónál esedékes

Kávét ivott energiaitalra, bepörgött reggel a BUX

Jön az állampapír-pénzeső 3.0, százmilliárdokat kapnak a befektetők
