A sokak által kedvelt Baileyst egyedülálló íze különbözteti meg a többi likőrfajtától. A termék alapötlete végtelenül egyszerű (tejszín és whisky), szinte csoda, hogy korábban senkinek sem jutott eszébe kipróbálni a gyártását. Miután kitalálták, annál nagyobb siker lett. Az ital előállítási módját ma is szigorú titokként kezelik.
A Baileys a huszadik századi technológia eredménye, amely lehetővé tette a tejszín és whisky elegyítését. A cég története 1974-ben kezdődött, amikor a Diageo, a legnagyobb szeszipari cég írországi képviselete nem tudott mit kezdeni bennragadt whiskykészleteivel. Valakinek az a mentőötlete támadt, hogy megpróbálhatnák egy palackozott ír kávé jellegű ital gyártását. Az újdonságnak számító likőr azonnali sikernek bizonyult. Ezután megalakult az R & A Bailey cég. Maga a Baileys krémlikőr 1974 késő őszén került forgalomba Írországban, majd a rákövetkező évben kivitték a nemzetközi piacra is. Megjelenése új kategóriát hozott létre, a krémlikőrök kategóriáját.
A Baileys titka nem csupán a technikai csoda, mellyel lehetővé válik, hogy a palackban lévő, kizárólag természetes alapanyagok – az ír whisky, a friss tejszín, a kakaó, kávé és vanília – házasítása tartósnak bizonyuljon (a tejszín ne csapódjon ki, valamint az összetevők ne váljanak szét), hanem az új, fantasztikus íz varázsa is.
Ráadásul a valódi Baileys hosszan eltartható. A készítéséhez használt ír whisky legalább három esztendőt tölt amerikai bourbon tölgyfa hordókban, a tejszín a friss, a háztartásokban megszokott tejszínekhez képest kétszer magasabb zsírtartalmú tejtermék.
A cégnek saját tejipari termékeket előállító gyára van az írországi Cavan megyében, saját farmokkal tehenekkel és gazdálkodókkal, így könnyű ellenőrizni és megőrizni a tej egyenletes minőségét. A krémszerű állaghoz és a kellemes ízhez a csokoládé is hozzájárul. Az alapanyagokat a Baileys dublini gyárában, a Nangor House-ban keverik össze. A tejszín hűtés nélkül hamar megsavanyodna, a whiskey magas alkoholtartalma azonban meggátolja ezt a folyamatot, s így a likőr különösebb hűtést nem igényel, szobahőmérsékleten másfél évig eltartható.
A gyors sikert jelzi, hogy már 1974–75-ben naponta átlagosan nyolcezer rekesszel termeltek a Baileysből. Jelenleg a két telephely (Dublin & Mallusk) kapacitása napi 46 700 láda. A Baileys adja az ír alkoholexport értékének felét. Elkészítéséhez évente 50 millió gallon tej szükséges. Ma már több mint ötvenezer tehén Írországban csak azért legel, hogy biztosítsa a megfelelő mennyiségű tejet a nemzeti likőr elkészítéséhez – a frissen elkészült tejszínt pedig két órán belül fel is használják.
E krémlikőr ma már több mint 130 országban kapható, népszerűségét jelzi, hogy világszerte percenként 2000 pohárral isznak belőle. (A Baileys magyarországi forgalmazója a Zwack Unicum Rt.) A felmérések szerint a Diageo termékei között a leggyorsabban növekvő globális márka, valamint a világ legkeresettebb likőr-, és krémlikőrmárkájának számít. A Baileys világszerte nemcsak a likőrök éllovasa, hanem az italok százas listáján stabilan az első húszban van.
A Baileys fogyasztása az utóbbi években átalakult. A krémlikőr eredetileg vacsora utáni desszertital volt. Kínálható tisztán vagy koktélokba keverve. Ma már nemcsak ünnepeken és különleges eseményeken fogyasztják, hanem a mindennapokban, baráti összejöveteleken is. Ezt segíti, hogy alkoholtartalma viszonylag alacsony (17 százalék). A felmérések szerint míg a likőröket általában a férfi fogyasztók kevésbé tekintik férfiasnak, a Baileys krémlikőr „vállalható” számukra, sőt, ma már fogyasztóinak csaknem felét férfiak adják.
Domokos László
keret
Palackújítás
A fogyasztás változása nyomán a Baileys palackja nemrégiben új külsőt kapott. A gyártó szándékai szerint az új küllem ötvözi a modern és a klasszikus jegyeket, a fesztelen és modern életstílust. A teltebb idomú üveg tetejére új kupak került, rajta a szokásos R&A Bailey eredetiségtanúsítvánnyal. Az ital egyébként is feltűnő logója még hangsúlyosabbá vált; a hátteret alkotó kelta szőttes, pedig a márka ír gyökereire utal vissza. A régi tájképet a hömpölygő „selyem” motívuma váltotta fel, amely a márka eredetének kortárs formanyelven való kifejezése. A selyem az ír tejszín és whiskey különleges egyesülését hangsúlyozza. Az új arculat kialakításában a Landor márkatanácsadó és arculattervező cég működött közre.
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.