A Napi Gazdaság cikke

Jövőre számottevően csökken az önkormányzatok költségvetési támogatása az idei évhez képest: az átadott személyi jövedelemadó, valamint normatív és egyedi támogatások formájában az idei 1289,9 milliárd forint után 2010-ben 1127,5 milliárd forintot kapnak az önkormányzatok a központi büdzséből.

Az önkormányzatok alapvetően három forrásból jutnak bevételekhez: a helyben beszedett adókból, a költségvetés normatív alapon járó juttatásaiból, illetve a személyi jövedelemadó egy részét (nyolc százalékát) az állam visszaosztja a keletkezés helyére. Az önkormányzatok e források felhasználásával szabadon gazdálkodhatnak, vagyis ők döntik el, hogy a bevételeiket miként használják fel.

A költségvetés mintegy negyven címen ad normatív finanszírozást az önkormányzatok számára bizonyos feladatok ellátása fejében. A közoktatás finanszírozásában az önkormányzatok meglehetős szabadságot élveznek. Az oktatási résznormatívák egyike az ingyenes, illetve 50 százalékos kedvezményű gyermekétkeztetés támogatása: gyerekenként az idén még 65 ezer forintot kap egy évben az önkormányzat, míg jövőre csak 22 500 forint lenne a normatíva - így összesen 16,9 milliárd forinttal csökkenne az ezen a címen nyújtott költségvetési támogatás.

A PM legutóbbi normatívafelmérése kimutatta, hogy az ingyenes gyermekétkeztetési támogatást az önkormányzatok tömegesen olyan gyermekek után is igénybe veszik, akik nem rászorulók; ezért javasolta a kormányzat a normatíva csökkentését - ám, mint arra a szakértők rámutatnak, rosszul. Így a kormány - egy politikailag kényes témában, rosszul kimunkált javaslattal - csak rontott a helyzeten.

A kabinet abból a hibás feltételezésből indult ki, hogy a rászoruló és nem rászoruló gyerekek aránya egyenletes az ország minden területén - ez esetben a normacsökkentés ellenére kigazdálkodható lenne minden önkormányzatnál a valóban rászoruló gyerek ingyenes étkeztetése.

A költségvetési vita során várhatóan olyan módosításra kerülhet sor a normatíva elosztásánál, amelyik figyelembe veszi a területi különbségeket, vagyis a szegényebb térségekben növeli a normatívából járó támogatást, míg a "gazdag"önkormányzatoknál csökkenti vagy akár meg is szünteti azt.

A cél az, hogy a tervezett kiadások növelése nélkül olyan elosztási szabályt alkosson a parlament, amely minden, a törvényben egyébként szabályozott alapon rászoruló gyerek számára biztosítja az ingyenes vagy 50 százalékos kedvezményt, a nem rászorulók esetében pedig az önkormányzatokra bízzák a döntést, hogy az ehhez szükséges forrásokat kigazdálkodják vagy térítési díjként beszedik.