A Napi Gazdaság Kereskedelem mellékletének cikke

- Milyen üzleti koncepcióban gondolkodnak a Cora áruházak átvétele után?

- Nagy öröm számunkra, hogy a magyar Gazdasági Versenyhivatal és a brüsszeli versenyhatóság is hozzájárulását adta a 7 magyarországi Cora áruház felvásárlásához. Meggyőződésünk, hogy a 12 Auchan és a 7 Cora áruház együttes vezetésével még jobb alternatívát nyújthatunk a vásárlóknak. A célunk, hogy a lehető legjobban kiaknázzuk a két csapatnál meglévő szakmai tudást. Mindkét vállalattól a legjobb hagyományokat szeretnénk továbbvinni. Terveink szerint a Cora áruházakat olyan specialitásokkal egészítjük ki, amelyek az Auchan áruházakat jellemzik, s amelyeket a vásárlók szívesen fogadtak. Ilyen például a diszkont pont, de természetesen a két áruházlánc termékválasztékának összehangolásával kezdünk.

A tranzakcióval lehetőségünk nyílik három olyan városban is áruházat üzemeltetni, ahol eddig nem voltunk jelen (Szeged, Szolnok, Debrecen), s azt reméljük, hogy a diszkont-árpolitikánk kedvező fordulatot hoz a városok kereskedelmében. A legnépszerűbb áruházlánc szeretnénk lenni Magyarországon. Persze a bővülés kedvező lesz a beszállítóknak is: továbbra is a magyar kis- és középvállalkozások adják a beszállítói hálózat gerincét, s a felvásárlással nekik is újabb piaci lehetőségeik nyílnak rajtunk keresztül. Partnerként tekintünk rájuk, s különösen szoros kapcsolatot ápolunk az agrárgazdasággal. A régi és új Auchan-munkatársak biztos munkahelyként tekinthetnek cégünkre − nem utolsósorban új dolgozóink előtt is megnyílik a lehetőség, hogy részt vegyenek az Auchan munkavállalói részvényesi programjában.

- Milyen fogyasztási trendre számít 2012-ben?

- Nehéz év volt 2011. A növekvő infláció, a vásárlóerő csökkenése összességében a hagyományos kereskedelem területén forgalomcsökkenést okozott, úgy tudom, hogy csak az e-kereskedelemnek sikerült fejlődnie az országban. Ebben a nehéz helyzetben az Auchan a jelek szerint ellenállóbbnak bizonyult, mert a lánc 2,3 százalékos organikus növekedést mutatott. Noha ez is alatta marad az inflációnak, a vásárlószámunk ugyanakkor enyhén emelkedett, meghaladta a 32 milliót. Mindez azt bizonyítja, hogy a széles, minden pénztárcához illeszkedő választék diszkontáron továbbra is népszerű a vásárlóink körében.

Az idei év eleji áfaemelés és a jogszabályi változások miatt összességében tovább gyengült a vásárlóerő. Ez két szempontból is érint minket: egyrészt azt látjuk, hogy ezek a változások sajnos a mi munkavállalóinkat is érintik, és a tavalyi évben elért gazdasági eredményeink nem teszik lehetővé, hogy a fenti hatásokat ellensúlyozó béremelést hajtsunk végre; ezt az érintett munkavállalók érthetően nehezen fogadják el. Másrészt a jelenség a vevőink vásárlóerejében is érezteti hatását: kétszer is meggondolják, mielőtt a kosarukba tesznek valamit, folyamatosan a jó akciókat, a jó árakat keresik, s egyre ritkábban engednek meg maguknak pusztán az "örömszerzést" szolgáló vásárlást.

- Az elemzések azt mutatják, hogy a következő év az online kereskedelemről fog szólni. A konkurencia is vizsgálja a lehetőségeket, a Media Markt pedig már döntött is a webes kereskedelem beindításáról. Az Auchannak is megvan hozzá a tapasztalata és háttere, nyitnak ebbe az irányba?

- Az online kereskedelemnek is több formája, típusa van. Természetesen minden kereskedőt, így minket is foglalkoztat a gondolat; főleg a tavalyi év eredményei mutatják, hogy ezen a területen tudott fejlődni a szakma. Vannak már az e-kereskedelemnek egyes elemei, amelyek beépültek a tevékenységünkbe, de mielőtt bármilyen formáját elkezdenénk bevezetni, gazdaságossági számításokat, modelleket kell készíteni, hogy nyereséges lehet-e, lesz-e az új üzletág. Azok a cégek, amelyek már elindultak ezzel a tevékenységgel − akár itthon, akár külföldön −, sok esetben veszteségekkel küzdenek.

- Mit gondol, miért nem vonzó Magyarországon a kuponos értékesítés? Nagyon kevés ilyen lehetőséget kínálnak a kereskedők.

- Csak az Auchan álláspontját tudnom elmondani. A mi célunk, hogy minden területen a legkedvezőbb árakat kínáljuk a vásárlóinknak. A kuponos megoldás többletköltséget jelent, s tapasztalataim szerint azok a vállalkozások alkalmazzák leginkább, amelyeknek viszonylag magas az árpozíciójuk. Mi inkább az összességében alacsonyabb árakban hiszünk, illetve az Auchan kártyában, amely külön idő- és energiabefektetés nélkül rendszeres, visszatérő és változatos kedvezményeket kínál a vásárlóinknak.

- Milyen stratégiával próbálják kiegyensúlyozni az iparági adót, illetve a fogyasztás visszaesését?

- Az Auchan stratégiájának alapja, hogy vásárlói mellett álljon ezekben a gazdaságilag nehéz időszakokban. Ennek megfelelően folyamatosan a vevők igényeihez igazítjuk a termékválasztékunkat, hogy a lehető legváltozatosabb elvárásoknak is meg tudjunk felelni, mindenki megtalálja a kedvére való terméket és árakat. A kis jövedelműek éppúgy, mint a nagyobb költségvetésből gazdálkodók. Tavaly a lakásfelszerelési szektor hozta a legörömtelibb meglepetést, itt ugyanis a jelek szerint a korábban elhalasztott vásárlásokat tavaly realizálták a családok.

Az élelmiszerek területén nem tapasztaltunk érzékelhető visszaesést, viszont az látszik, hogy szinte mindenki "lejjebb ad" az igényeiből. Márkás termékek helyett nem márkásat vásárol, a nem márkásakat pedig az első áras, azaz legalacsonyabb árkategóriájú termékekkel váltják ki az emberek. Erre az igényre ad majd választ az új, rövidesen megjelenő saját márkás termékcsaládunk, a Tuti Tipp. Évek óta dolgozunk a kis kiszerelésű termékeken is, mert azt vettük észre, hogy a vásárlók csak a ténylegesen szükséges mennyiséget akarják megvenni. Ugyanezt a célt szolgálja az áruházakban található diszkont pont, ahol a rizstől a cukron keresztül a tésztákig a vásárló az adagolóból a saját igényei szerinti mennyiséget veheti meg. Reméljük, hogy a kormány ígéretének megfelelően jövőre kivezeti a válságadót.