Jó esély van rá, hogy az amerikai filmipar hamarosan felfigyel a brit Parlament Felső Háza által nyilvánosságra hozott csaknem 100 oldalas anyagra, és elkezdi forgatni a 2020-as Social dilemma folytatását valami hasonlóan tragikus végkicsengéssel: a technológiai fejlesztések, ezúttal nem a közösségi média, hanem az AI, újabb lyukat ütnek azon a társadalmi, kulturális modellen, amit több-kevesebb sikerrel építgetnek a nyugati országok a XIX. század óta.
A The Future of News című dokumentum egy hat hónapon át tartó vizsgálat eredményeit összegzi, és a hagyományos média hanyatlására, illetve az új technológiák által kiváltott társadalmi hatásokra figyelmeztet. Kiemeli, hogy soha nem tapasztalt mennyiségben nő a tartalomgyártók száma, a médiaszektor színes, ezernyi új szereplőt, formátumot kínál a fogyasztóknak, mégis borús a kép, ha a hírek, a validált információk jövőjéről kell beszélni. Hiába lenne egyre nagyobb szükség hiteles információkra – lásd pandémia – a közönség egyre kiábrándultabb, egyre többen fordulnak el az informatív tartalmaktól, és egyre kevesebben bíznak az intézményes hírszolgáltatókban.
Kapcsolódó
Ráadásul a közönségre 2022-ben ráengedett nagy nyelvi modellek éppen kezdik átformálni a netes keresés vagy a tartalomkészítés fogalmát, módját, így különösen a lokális média és a generális információkat szolgáltató tömeglapok, legyenek azok klasszikus print vagy digitális újságok, egyre kevésbé keresettek. A brit lapok olvasottsága 10-19 százalékkal csökkent a legutolsó már lezárt évben, 2023-ban.
Alapos kutatás – kétszintű médiarendszer
A Lordok Háza erőforrást nem kímélve hat hónapon át vizsgálódott, a szakértők és képviselők több mint 50 interjút készítettek médiavállalatok és technológiai cégek vezetőivel. Többek között az OpenAI, az Apple, a Google, a Meta, az Andreessen Horowitz, a Scale AI, a Perplexity, a Mozilla, a Smart News, a Reddit, valamint olyan médiacégek vezetőivel, mint a San Francisco Chronicle, a Financial Times, a Bloomberg, a CalMatters, a Markup és a Cityside Journalism. Az egyeztetésekről mintegy 600 oldalnyi dokumentum készült, ezek következtetéseit publikálta a brit Parlament november végén.
Egyre nagyobb a kockázata annak – állapítja meg az angol jelentés –, hogy úgynevezett kétszintű médiarendszer alakul ki. A nem is olyan távoli jövőben a társadalmak két nagy, informáltságukat tekintve nagyon eltérő csoportra lesznek oszthatók:
LÉTREJÖHET A JÓL INFORMÁLT SZŰK KISEBBSÉG, MELYNEK TAGJAI SZAKLAPOKAT, SZAKANYAGOKAT FOGYASZTANAK A KÜLÖNBÖZŐ PLATFORMOKRÓL, AKÁR FIZETNEK IS EZEKÉRT, S ETTŐL A CSOPORTTÓL EGYRE JOBBAN LESZAKAD A KÉTES KÖZÖSSÉGI MÉDIAFORRÁSOKAT HASZNÁLÓK TÖMEGE, AKIK PLETYKÁK, FÉLINFORMÁCIÓK VAGY SEMMIHEZ SEM ÉRTŐ INFLUENSZEREK BENYOMÁSAI ALAPJÁN TÁJÉKOZÓDNAK, ÉS HOZNAK GAZDASÁGI, POLITIKAI DÖNTÉSEKET.
Feltehetjük persze a kérdést, hogy mikor volt ez másként a tömegmédia, ma már történelmi léptékkel mérhető korában? A válasz biztosan nem egyszerű, de azt mondhatjuk, hogy nagyban függ az adott társadalom politikai, kulturális önmeghatározásától és hagyományaitól. Például az angolszász sajtónak a XX. század során voltak olyan időszakai, amikor meghatározó szerepet játszott abban, hogy a politikai intézményrendszer kiegyensúlyozottá váljon, a szavazók pedig hozzájussanak a lehető legtöbb információhoz, hogy dönteni, választani tudjanak.
A klasszikus hírközlés vége
A Lordok Háza 2024-es jelentése szerint azonban a jövő ennél sokkal borúsabb: nagy az esélye annak, hogy a következő 5-10 évben az Egyesült Királyság hírközlése helyrehozhatatlanul széttöredezik társadalmi, regionális és gazdasági vonatkozásban, amelynek komoly következményei lesznek a társadalomra és a politikai berendezkedésre nézve. (Vajon milyen állapotban lesz egy olyan társadalom hírközlési rendszere, ahol soha nem is erősödtek meg a polgárok tisztes tájékoztatására törekvő intézmények? – a szerk.)
A hat hónapon át, több mint 50 interjú alapján készült összegzés felsorol néhány olyan elemet, amelyek hozzájárulnak a hírközlés hanyatlásához. Elsőként a technológiai fejlesztéseket említik, hiszen a nagy globális cégek, burkolt vagy látható monopolhelyzetük miatt olyan előnyökre tesznek szert, amelyek révén felgyorsítják a közönség széttöredezettségét. A mesterséges intelligencia modellek már most is képesek elfogadható minőségű hírösszefoglalókat készíteni (még magyar nyelven is helyesebben fogalmaznak, mint az átlag egyetemi hallgató), s ez felforgatja a digitális kiadók üzletei modelljét, a fogyasztók információszerzési szokásait.
Politikai beavatkozás: csak óvatosan!
Ilyen esetekben szokott a politika késztetést érezni a beavatkozásra. A Lordok Háza jelentése azonban minden szereplőt körültekintésre int, ugyanakkor attól is óvja a döntéshozókat, hogy bízzanak mindent a piacra, az önszabályozásra és egyéb divatos laissez-faire gazdaságfilozófiai koncepciókra. Miközben azt javasolják az angol képviselők, hogy a munka nagy részét végezzék el a médiaipari szereplők (vagyis találják fel annak módját, hogy miként őrizhetik meg hitelességüket, működtethetik üzleti modelljeiket), a döntéshozók feladata, hogy az ehhez szükséges szabályozói rendszert kialakítsák.
Egyértelműen fogalmaznak a jelentés készítői, a kormányok nem járhatnak a nagy globális tech cégek kedvében, vállalniuk kell a konfliktusokat, ha meg szeretnék őrizni az angol médiára jellemző sokszínűséget. A döntéshozóknak támogatniuk kell a lokális médiumokat, adókedvezményekkel, képzésekkel, a hirdetések allokálásával. (Zárójelben: a lokalitás fogalma is mást jelent ma, nem feltétlen a Balatonlellei Hírharsonát, hiszen például a magyar digitális piac legnagyobb szereplője az Alphabet – google, youtube – s ilyen formán lokálisnak nevezhetünk minden olyan kiadót, amely magyar tulajdonban van, és elsősorban magyar nyelven szolgáltat.)
De maradjunk a brit döntéshozók javaslatainál! A más iparágakban bevált recept szerint az innováció fontosságát hangsúlyozzák, a technológia beépítését a munkafolyamatokba úgy, hogy az az üzletei modell fenntarthatóságát biztosítsa. Kísérletezzenek a technológiával a médiacégek is, de ne essenek túlzásokba, hiszen a mesterséges intelligencia mindenféle engedély nélkül is zabálja a híreket, tanulni szeretne, mohó és gyorsan a hírközlők fejére nőhet. Ennél a pontnál léphet be egy-egy kormányzat a folyamatba, közvetítőként kell működnie a hírszolgáltatók és a mesterséges intelligenciával foglalkozó cégek között, hogy kölcsönösen előnyös szabályozás alakuljon ki.
Itt érdemes megjegyezni, hogy Nagy-Britanniához képest az EU előrébb tart, hiszen 2024. augusztus elsején hatályba lépett az AI Act nevű jogszabály, ennek megfelelően létrejött az uniós AI Act Iroda, és a jövő évben tagállami szinten is létre kell hozni a szabályok betartatásáért felelős szervezeteket. Nagy-Britanniában ez a feladat feltehetőleg az ottani médiahatóságra, az Ofcomra vár.
Hogy milyen pénzügyi modellekkel kísérleteznek a médiacégek és hogyan hat a generatív mesterséges intelligencia a versenyre, a médiapluralizmusra és a szerzői jogokra, azzal az Economx cikksorozatának következő része foglalkozik.
(Ahhoz, hogy ez a cikk eljusson az olvasóhoz, a stílusát az algoritmusok igényeihez kellett igazítani. Így aztán kerüli a magyar nyelv kreatív megoldásait, a metaforákat, a szimbólumokat, a kulturális utalásokat. Helyette próbál elemző lenni, szóismétléseket, egyszerű szavakat, szerkezeteket használ, így azonosítja ugyanis a gépi nyelv hiteles szövegként. Semleges, objektív szóhasználata miatt száraz, ugyanakkor a téma van annyira izgalmas, hogy még így is megérje emberi erőforrással táplálni a gépi hírelosztást.)
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Jó hír jött a kisnyugdíjasoknak, emelkedhet a pénzük
Eltűnik egy fontos jelzés a szupermarketekből, nem árt résen lenni
Megígérte, és be is tartotta, kegyetlen bosszút állt Donald Trump
15 éves lányt szúrtak le az egyik fővárosi szórakozóhely előtt
Milliókat buktak azok, akik nem így vették meg a lakásukat
Történelmi döntés: vényírási jogosultságot kapnak a gyógyszerészek, már régóta vártak erre
Megint a románok tettek keresztbe: füstbe ment az MVM Csoport biznisze
Ketyeg az óra karácsony előtt – mutatjuk, mikor és hol lehet még ügyet intézni
Betelt a pohár Pintér Sándornál: elvehetik az oltástagadó szülők gyerekeit?!