Amikor a karácsonyi ajándék teljesen rendben van, működik, csak az a baj vele, hogy nem tetszik (nincs rá igazából szükség, stb.), akkor jut jelentőséghez, hogy online vásárolták-e, vagy boltban – fejtette ki az Economx megkeresésére Nagy Andrea Magdolna ügyvéd.

Webshopból történő vásárláskor ugyanis a fő szabály, hogy a fogyasztóként vásároló 14 naptári napon belül indokolás nélkül elállhat, így akkor is, ha nem tetszik a megvásárolt termék.

Tehát ha valaki vesz a házastársának, élettársának, rokonának, barátjának például egy multifunkcionális konyhai robotgépet, ám a megajándékozottnak végeredményképpen nincs kedve sok időt tölteni a konyhában, akkor az ajándékozó a termék átvételétől számított 14 napig elállhat a szerződéstől, visszaküldheti a portékát a webáruháznak.

Amikor nem illet meg az elállási jog

Kivétel, vagyis nem illeti meg az említett elállási jog a vevőt többek között a gyorsan romlandó terméknél, valamint hírlap, folyóirat, lezárt csomagolású hang-, illetve képfelvétel, valamint számítógépes szoftver példányának adásvétele tekintetében a csomagolás felontása után.

Akkor sem illeti meg az elállási jog, ha olyan zárt csomagolású terméket vett, amely egészségvédelmi, vagy higiéniai okokból az átadást követő felbontása után nem küldhető vissza (például kozmetikumok, fehérnemű), vagy ha a terméket kifejezetten a fogyasztó kérésére gyártották le – figyelmeztetett Nagy Andrea Magdolna.

Érdemes viszont figyelni arra, hogy amikor online nem fogyasztóként, hanem cégként, egyéni vállalkozóként vásárolunk, akkor viszont nem jár jogszabály alapján az említett 14 napon belüli elállási jogosultság.

A futár és a postaköltség kérdése

Jagusztin Tamás, a Legfőbb Ügyészség helyettes szóvivője az Economx számára hangsúlyozta: a mennyiben a termék nem hibás, csak egyszerűen nem tetszik, vagy mégsem szeretné a fogyasztó megvásárolni, akkor webáruházból történő rendelés esetén a fent 14 napon belül visszaküldhető a termék.

Ehhez semmiféle indokolásra nincs szükség, csak egyszerűen közölni kell a webáruházzal, hogy élni kíván a fogyasztó az elállási vagy felmondási jogával, bármelyik megfogalmazás helytálló. A terméket ezt követően – saját költségen – vissza kell küldeni.

A webáruháznak 14 napon belül vissza kell térítenie a vételárat, és az eredetileg kifizetett futár vagy postaköltséget is. A visszatérítésnek ugyanoda kell történnie, ahonnan mi is fizettünk, vagyis ugyanarra a bankszámlára – mutatott rá Jagusztin Tamás.

Tehát, ha nem tetszik a termék, minden korábbi költségünket visszakapjuk, kivéve azt az összeget, amelyet a visszaküldéskor ki kellett fizetnünk a csomagért.

Érdemes figyelni a boltok ÁSZF-jét

Dezső Bálint ügyvéd az Economxnak elmondta: amennyiben nem webáruházban, hanem egy boltban vásárolunk ajándékot, akkor nincs lehetőség jogszabályi szinten olyan elállással élni, mint internetes vásárlás esetén.

A Polgári törvénykönyv ugyanis csak hibás termék esetében kötelezi az eladót kijavításra, majd kicserélésre és csak akkor visszafizetésre, ha ezekre nincsen lehetőség. Azonban ezektől a szabályoktól a fogyasztók javára többségében el lehet térni, így érdemes figyelni az egyes boltok ÁSZF-jét, mert például a New Yorker biztosítja a 14 napos indokolás nélküli elállás jogát.

Az internetes vásárlásról (távollevők között kötött szerződés) a 5/2014. (II. 26.) Korm. rendelet a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló rendelet másképp rendelkezik.

Mégpedig azért, mert a fogyasztónak nincsen lehetősége szemrevételezni az árut, úgy, mint egy üzletben kötött adásvétel esetében. 

A rendelet ezért indokolás nélküli elállási jogot biztosít a fogyasztó számára, a termék átvételétől (vagy egyéb eseteknél eltérően) 14 napon belül (20. §). A vállalkozás köteles haladéktalanul vagy az elállásról való tudomásszerzést követő 14 napon belül visszatéríteni a vételár teljes összegét.

Abban az esetben, ha a termék csupán azért kerül visszaküldésre, mert a fogyasztónak nem tetszik akkor a legtöbb esetben gond nélkül gyakorolhatja elállási jogát, azonban 29. § szakasz felsorol olyan kivételeket, mint például zárt csomagolású áru, ami egészségügyi vagy higiéniai okokból nem küldhető vissza. Ilyen lehet például egy fülhallgató.

Így, ha interneten vásárolt termék esetében szeretnénk megadni a lehetőséget az általunk megajándékozottnak arra, hogy visszaküldje azt, csupán arra kell figyelnünk, hogy a megajándékozás időpontja beleférjen még ebbe a határidőbe a karácsonyt követően – mutatott rá végezetül Dezső Bálint.