A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenytanácsa engedélyezte, hogy a WPP Group axPlc. (WPP) irányítást szerezzen a Young & Rubicam Inc. (Y&R) felett. A GVH áldására azért volt szükség a nemzetközi ügylethez, mert a felvásárlás érinti a magyar reklámpiacot is. A frigy révén egy kézbe kerül például a Young & Rubicam Kft., az Ogilvy & Mather Rt. és a Partners J.W. Thompson Kft.
A WPP 2000 májusában üzleti megállapodás alapján irányítást szerzett a Y&R felett. Az összefonódás a két társaság részvényeinek cseréjével történik. A WPP az amerikai székhelyű WPP Group USA Inc. vállalkozáscsoport Angliában működő tagja. A vállalkozáscsoport többségi irányítása alá számos Amerikában, Angliában és Hollandiában a marketingszolgáltatások piacán tevékenykedő vállalkozás tartozik. A csoport többségi tulajdonában áll négy, Magyarországon tevékenységet folytató vállalkozás: az Ogilvy & Mather Rt., a Hill & Knowlton Kft., valamint a Millward Brown Kft., végül a Partners J. Walter Thompson Kft. E társaságok 1999. évi együttes nettó árbevétele 5,1 milliárd forint volt.
Az Y&R amerikai székhelyű vállalkozáscsoport, tagjai Angliában és Hollandiában a marketingszolgáltatási piacon tevékenykednek. Az angliai és hollandiai leányvállalat 100 százalékos tulajdonosa a Magyarországon működő Y&R Kft.-nek, amely 1999-ben 1,1 milliárd forint árbevételt ért el. E kft. irányítja a MacMaster Kft.-t., a The Media Edge Hungary Kft.-t, a Wunderman Cato Kft.-t, valamint a Team Magyarország Kft.-t. E vállalkozások 1999-ben együttesen 5,9 milliárd forint árbevételt realizáltak.
A marketingszolgáltatások magyarországi piaca az utóbbi tíz évben fejlődött ki Magyarországon. Míg 1990-ben mindössze három reklámügynökség működött az országban, ma már valamennyi nagy nemzetközi reklám- és PR-ügynökség leányvállalatai megtalálhatók, emellett számos magyar cég tevékenykedik e szakmában. A nagyszámú szereplő ellenére 10-12 vállalati érdekcsoport adja a szakma teljesítményének meghatározó hányadát.
A marketingszolgáltatások piacán az egyes ügynökségek jellemzően teljes körű szolgáltatást nyújtanak vevőik részére, az eltérő tevékenységek határvonalai azonban egyre jobban elmosódnak. A magyarországi ügynökségek médiakommunikációs és médiavételi szolgáltatásokkal egyaránt foglalkoznak. A leggyakoribb, hogy az ügyfél reklámkampánya számára vásárolnak időt vagy helyet az egyes médiumokban. Így a marketingszolgáltatások piaca egy piacnak tekinthető, ahol az egyes PR-ügynökségek és a reklámügynökségek egymással erős versenyhelyzetben tevékenykednek, s képesek ügyfeleik igényeit azonos vagy azt ésszerűen helyettesítő szolgáltatásokkal kielégíteni. Szakmai becslések szerint e széles értelemben vett marketingszolgáltatások magyarországi piacán 1999-ben kétszázmilliárd forint körüli volt a forgalom (a reklámköltség) nagyságrendje.
A kérelem szerinti, összefonódásnak minősülő irányításszerzés - noha külföldön honos vállalkozások között jön létre - a magyar versenytörvény alapján (is) elbírálandó, mivel mindkét vállalkozás rendelkezik a magyar piacon tevékenykedő leányvállalatokkal. E törvény szerint az összefonódás engedélyköteles, mivel 1999. évben a Magyarországon árbevételt ugyan nem realizált közvetlen résztvevők alá tartozó közvetett résztvevők (hazai leányvállalatok) együttes nettó árbevétele 12,1 milliárd forint volt, ami meghaladta a 10 milliárd forintos küszöbértéket. Az irányítás alá kerülő Y&R leányvállalatainak nettó árbevétele pedig 7,0 milliárd forint, ami ugyancsak felette volt a törvény által előírt 500 millió forintos küszöbértéknek.
Az összefonódás közvetlen résztvevői által irányított magyarországi leányvállalatok azonos piacon, a marketingszolgáltatások piacán tevékenykednek. Együttes részesedésük azonban e szolgáltatások forgalmából olyan mértékű (10 százalék alatti), ami gazdasági erőfölény kialakulásának veszélyét nem rejti magában. A kérelmező nyilatkozata szerint az összefonódást követően a szervezeti struktúrában nem lesz változás. Az ügynökségek továbbra is egymástól függetlenek maradnak, önállóan döntenek az üzleti megbízások elfogadásáról, az általuk alkalmazandó árakról, egymással is versenyezve folytatják tevékenységüket. Így a fogyasztók az ügynökségek ugyanolyan széles köréből választhatnak, mint az irányításszerzést megelőzően.
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.