Nemcsak Magyarországon, hanem Csehországban is kiemelt nemzetgazdasági kérdéssé vált, hogy hol, és ki épít akkumulátorgyárat. A cseh kormány nem tudott megállapodni a Volkswagen csoporttal az új akkumulátorgyár felépítéséről – számolt be a fejleményekről a bloomberg.com.

Petr Fiala miniszterelnök, miután előkészítették a német autóipari cég következő akkumulátorgyárának a helyét – a nyugat-csehországi Pilsenben, egy volt katonai reptér területét szánták erre a célra – szerdán találkozott a Volkswagen csoport vezetőjével, Oliver Blume-mal, aki közölte, hogy nem tudnak dönteni a csehországi gigagyár ügyében. Blume elmondta, hogy a Volkswagen csoport már kiválasztotta az akkumulátorgyárak építésének a helyszíneit – Németországot, Spanyolországot és Kanadát, az itt épülő háromgyár termelési potenciálja évi 200 gigawattóra lesz – és mivel szerinte jelenleg az elektromos járművek európai piacának csak lassú felfutása látható, ezért nem született döntés további telephelyekről.

A tárgyalás után a cseh miniszterelnök arról nyilatkozott, hogy a német cég nem mondott le a gyár megvalósításáról, de végleges döntést csak 2025-re ígértek.  A korábban a projektnek 9 milliárd koronás támogatást megszavazó cseh kormány azonban nem tud addig várni. Jozef Síkela, ipari és kereskedelmi miniszter – az érintett cégek megnevezése nélkül – közölte, hogy öt potenciális befektetővel tárgyalnak egy akkumulátorgyár felépítéséről. Ezek a befektetők más kontinensről érkeznek.

A csaknem 300 milliárd dolláros éves GDP-vel bíró közép-európai gazdaságban az autóipari vállalatok a legnagyobb munkaadók között vannak, több mint 180 ezer embert foglalkoztatnak és a bruttó hazai össztermék közel 10 százalékot adják. Ezért a cseh kormány számára kiemelt jelentőségű, hogy segítsék a helyi autógyártók elektromobilitásra való átállását, alkalmazkodva az egyik leginkább környezetszennyező iparág zöldebbé válásához.