A XIX. és XX. századi festészetre szakosodó galériák között kiéleződött a verseny, a piac oly mértékben telítődött, a kiváló kvalitású művek annyira megritkulnak, hogy a Blitznek új irányt kellett vennie, ahol nagyobb lehetőségek mutatkoznak a terjeszkedésre - mondta Kováts Lajos, a galéria tulajdonosa a NAPI Gazdaság kérdésére. Ez az új irány a kortárs művészet aukcionálása, amellyel igazán még senki sem foglalkozik itthon. A kortársakat bemutató galériák ugyanis nem árvereznek, az aukciós házak pedig csak részben foglalkoznak a legújabb művészeti irányzatokkal. Kováts szerint nemcsak a gyűjtők számára lehet érdekes a jövőben a kortárs művészeti piac, hanem a befektetőknek is, hiszen a klasszikusok árai többnyire már beálltak egy bizonyos szintre, míg a kortársak áraiban a következő években jelentős emelkedés várható. A mostani, május 9-i árverés egyik érdekessége, hogy a katalógusban nem szerepelnek kikiáltási árak, csupán a tételek becsértéke. Ez azt a célt szolgálja, hogy a vásárlók jobban tájékozódhassanak, a beadók pedig ne élhessenek vissza piaci fölényükkel. Sokszor előfordul ugyanis, hogy gyenge képek magas kikiáltási árról indulnak, míg a kvalitásos alkotások esetleg nevetségesen alacsonyról. A Blitznél ezentúl a kikiáltási ár csak a konkrét tétel árverezése előtti pillanatokban dől el: általában a katalógusban feltüntetett becsérték alsó határának felét tekintik kiindulópontnak, de ettől az árverés vezetője el is térhet, figyelembe véve a közönség hangulatát - tette hozzá Kováts. A galériatulajdonos elmondta, hogy a Blitz Modern Művészeti Szolgáltató Kft. folytatja az árverezést, míg a tervezett kortárs gyűjteménnyel a Modern Művészeti Szolgáltató Kht. foglalkozik Újpesten. (Mindkét cég tulajdonosa Kováts Lajos és Winkler Márton, utóbbi érdekelt a bőrgyártási profilú AMMA Rt.-ben is.) A kortárs képzőművészeti múzeum beruházása a tervezetthez képest némileg elhúzódott - tudtuk meg Kovátstól. (Eredetileg áprilisra tervezték a megnyitót - Befektető, 2001. január 8., 16. oldal.) Az építkezés nyárra ugyan befejeződik, de a holt szezonban már nem érdemes megnyitót tartani, ezért őszre tervezik az új komplexum átadását - tudtuk meg. Ami a legújabb árverés kínálatát illeti, a XX. századi klasszikus modernek közül most egy-egy Perlrott-, Kassák- és Moholy-Nagy-mű érzékelteti, hogy azért nem apadtak el a korábbi beszerzési források. A szokásosnak mondható jogviták következtében most sem lehet bemutatni a 14-15 millió forintra becsült Kassák-festményt a katalógusban. A Képarchitektúra a legmagasabb becsértékű tétel a kínálatban. Moholy-Nagy védett Női képmása 5-6 millió forintot érhet a galéria szakértői szerint, Perlrott-Csaba Vilmos Idillje pedig kétmillióról indulhat az árverésen (következtetve a 4-5 milliós becsértékből). Román György, Frank Frigyes, Medgyes László és Schönberger Armand egy-egy alkotása 3 és 4,5 millió forint közötti várható értéken szerepel a katalógusban. A modernebb és „kortársabb” művészek közül nehéz lenne kiemelni bárkit is. A legnevesebb magyar festők (és néhány szobrász) munkái közül válogathat a közönség. Most csupán röviden megemlítjük, hogy a nagyobb értékű művek között szerepel Korniss Dezső Kompozíciója (2,5-3 millió forint), Fehér László 1995-ös Férfi gyermekkel című alkotása (2,8-3,3 millió), a hiperrealista Nyári István TMTH Madonnája (1,8-2 millió), a magyar avantgárdnak véget vetni próbáló Kelemen Károly Exiled című műve (1,8-2 millió). Mint a galériától megtudtuk, az árkategóriák sokszor attól is függenek, hogy milyen méretű képeket árvereznek a kortárs alkotóktól. Így az 1-1,8 milliós becsértékű kategóriában szerepelnek az iparterves generáció (Bak Imre, Nádler István, Keserü Ilona, Hencze Tamás, Konkoly Gyula) egymástól néha kifejezetten eltérő hangvételű művei. A Vajda Lajos Stúdióból, illetve az A.E. Bizottság együttesből ismert feLugossy László, ef Zámbó István és Wahorn András képei az egymillió alatti kategóriába soroltattak a katalógusban. Közülük különösen érdekesnek tűnik ef Zámbó Új magyar népművészet című alkotása (600-800 ezer forint). Szegő Iván Miklós