Harmincmilliós bírság a Metabol miatt - ez sem csodaszer
A GVH harmincmillió forintra büntette az Avalon Team Kft.-t, mert az a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított azzal, hogy a Vivax, Metabol, Oxitarm és Életkristály termékek forgalmazása, valamint az azokkal kapcsolatos tájékoztatás során termékeinek gyógyhatást tulajdonított.
A hivatal Versenytanácsa a bírság mellett a kft.-t a jogsértő magatartás további folytatásától eltiltotta, továbbá helyreigazító nyilatkozat többszöri közzétételére kötelezte.
Az indoklás szerint a gyógyhatású, az emberi szervezetre ható készítményeket kereső vásárlók a fogyasztók speciális csoportját jelentik, akik a gyógyulás vagy gyógyító hatás, illetve a fogyás reményében lényegesen érzékenyebben reagálnak az ezt ígérő tájékoztatásra és anyagi erejüket meghaladó kiadásokra is hajlandóak. E piac fogyasztóit egészségügyi problémáik, testi és egyéb adottságokból adódó fogyatékosságaik fokozottan kiszolgáltatottakká teszik. A gyógyszerek, gyógyhatású termékek és általában az egészség, a testsúly megőrzésével, helyreállításával kapcsolatos termékek bizalmi termékeknek tekinthetők. Különösen újonnan piacra kerülő termék esetén a fogyasztók előre nem ismerhetik a termék hatásait. A bizonytalanság jelentős lehet. Ezt a bizonytalanságot hivatott mérsékelni a hatósági ellenőrzés és engedélyeztetés.
Az OÉTI véleménye szerint a "Metabol reklámanyagának szövege azt az illúziót kelti, hogy a termék rendszeres szedésével lefogyunk, megszűnnek a bőr és hajproblémák, az izületi fájdalmak, a szívizom károsodása, a vérnyomásproblémák, a menstruációs panaszok és a depresszió. Ezek a hatások nem elvárhatók az étrend-kiegészítő készítményektől. A felsorolt problémák betegségek, amelyek megoldása az orvos feladata gyógyszer ill. gyógyhatású készítmények segítségével."
Az Oxytarm kapcsán az OÉTi kifejtette, hogy a "reklámanyagban feltüntetett hatások (segít a székrekedés, hasmenés, aranyér, bélgyulladások esetén, a Candida elleni küzdelem nélkülözhetetlen eszköze stb.) megtévesztők, azt sugallják, hogy az említett betegségek megszűnnek a termék fogyasztásával.
A Vivax kapcsán az OÉTI tudatta, a reklámanyagban feltüntetett hatások (növeli a szexuális vágyat és fantáziát, fokozza a potenciát és a libidót, csökkenti a depressziós tüneteket) élelmiszer készítményeken nem szerepelhetnek.
A Versenytanács döntése meghozatalakor a GVH már kialakult joggyakorlatát folytatva azt vette figyelembe, hogy az érvényben lévő törvények alkalmazása mellett a vállalkozások étrend-kiegészítőnek minősülő termékeinek nem tulajdoníthatnak gyógyhatást, illetve nem állíthatják, vagy sugallhatják, hogy a változatos, kiegyensúlyozott étrend nem alkalmas a szükséges tápanyagok bevitelére.
A Versenytanács a szankciók meghatározásakor súlyosító körülményként vette figyelembe, hogy az eljárás alá vont társaság ügyvezetője hasonló tárgyban indult, marasztalással záruló eljárásban szereplő vállalkozás vezető tisztségviselője volt, valamint azt, hogy az eljárás alá vont nem folytatott önkéntes jogkövető magatartást, illetve magatartása súlyosan felróható. A helyreigazító nyilatkozatokat azokban az újságokban kell közzétennie, ahol a jogsértő hirdetések rendszeresen megjelentek.
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.