A csődvédelmi kérelem április 6-i érkeztetéssel landol a bíróságon. Az eljárást a társaság arra tekintettel indította meg, hogy hitelezői irányában fennálló lejárt határidejű tartozásait átmeneti likviditási gondjai miatt nem tudja kiegyenlíteni. Az Ajka Kristály hagyományosan exportpiacokra termel, a legjelentősebb Amerikai Egyesült Államok mellett meghatározó piaca Anglia, Írország, Olaszország Németország és Franciaország, ezen túlmeőenn termékeik eljutnak Japánba, Dél- Afrikába és a Közel-Keletre is.

Legfontosabb vevői közé tartozik a Faberge, a Tiffany, a Polo Ralph Lauren, a Waterford, John Jenkins, Rosenthal Ag., a Richard Ginori Crystal Saint Louis, stb. Mivel termelésük 90 százaléka exportra kerül, megrendeléseik a világgazdasági válság következtében az év elején jelentős mértékben visszaestek, mivel vevőkörük jelentős része az elmúlt év végén már csőd-, vagy csődközeli állapotba jutott - írja bejelentésében a Fotex.


A Fotex csoportnak nem ez az egyetlen cége, amely jelentősen megsínyli a válságot. A közgyűlési anyagokben az elnöki beszámoló kitér a Balaton Bútor helyzetére is. Az elnök szerint a Magyar Nemzeti Bank az elmúlt években nehezen értelmezhető árfolyampolitiákájával erős forinttal tette versenyképtelenné az amúgyjelentős hozzáadott értéket termelő cégeket, tavaly év végén, amikor a forint gyengült, az exportpiacok omlottak össze.

Így az export továbbra sem nyújt lehetőséget a cégnek, ezért a belföldi piacokra koncentrálnak. A társaság egyre inkább az egyedi belsőépítészeti megoldásokban talál lehetőségeket, s ez az út, úgy tűnik lehetővé teszi a társaság nyereségessé tételét.


Az Ajka Kristály jövőjével kapcsoltban a beszámoló optimista, e szerint ha a nemzetközi luxuspiac működése helyreáll, akkor a fennmaradó kapacitások kevésnek bizonyulhatnak, s a túlélők számára ez extraprofitot biztosíthat.


A csoport egészét az elnöki beszámoló szerint felkészülten érte a válság.