A Napi Gazdaság hétfői számának cikke

A Mol-csoport magyarországi kúthálózata (üzemanyag nélküli) kiskereskedelmi forgalmának meghatározó részét adja a cigaretta és az e-matrica értékesítése. Ezek helyett valami mással kellene az eredménytermelés szintjét fenntartani − mondta a Napi Gazdaságnak Piry László, a Mol-csoport kiskereskedelmi igazgatója, akihez 11 ország értékesítési hálózata tartozik. Piry nem akar "ötleteket adni" a konkurenciának, így a lehetséges új termékelemekről nem beszélt. Azt azonban érzékeltette, hogy olyan cikk, amely a cigaretta (töltőállomások shopjaiban produkált) profitrátáját pótolja, nemigen akad. Természetesen vannak elképzelések, ám nem titok, hogy némi fejtörést okoz a helyzet. Főleg annak tükrében, hogy a Mol Nyrt. stratégiája szerint a kiskereskedelmi forgalomban képződő árrést (belátható időn belül) mind nagyobb részben a shopoknak kell teljesíteniük.

Hosszú távon a kiskereskedelmi értékesítésnek még nagyobb szerepet kell kapnia, hiszen a kőolajfinomítók optimális működésekor a piaci igényeket kielégítő dízel üzemanyag gyártása során nem lehet elkerülni, hogy a gázolaj mellett jelentős mennyiségű benzin is készüljön. Ennek eladásakor, ha figyelembe vesszük, hogy a benzinértékesítés több mint 90 százaléka kiskereskedelmi csatornán képzelhető csak el, belátható, hogy a saját hálózat egyre fontosabb lesz. Az üzemanyag-fogyasztás az elmúlt három évben folyamatosan csökkent a régióban, rövid távon növekvő árversenyre és csökkenő árrésre lehet számítani az alapüzletágban, de a várható GDP-növekedés ezt pozitív irányba mozdíthatja el. Az árréstömeget a Mol igyekszik a shopok működéséből pótolni. Piry szerint a cél, hogy mind Magyarországon, mind a régióban magas minőségű közkedvelt "convenience" üzleteket alakítsanak ki a töltőállomásokon. A Mol, saját Corner nevű szolgáltatásával például erősíteni kívánja a gasztrovonalat, kávé-, frissítő- és szendvics- vagy akár melegétel-kínálattal. Az üzletekben olyan termékeket jelenítene meg a társaság, amelyek jelentős árrést adnak, illetve biztos keresletre számíthatnak.

A Mol magyarországi töltőállomásain több mint 70 millió tranzakció zajlik évente, ami lényegében megkerülhetetlenné teszi a Mol-shopokat a gyártók számára. Piry szerint alaptétel, hogy ha egy "termék" nem jelenik meg a benzinkút shopjában, az gyakorlatilag nem is létezik. Más elemzők szerint ez kissé sarkos megfogalmazás, ám egyértelmű, hogy a töltőállomások shopjainak vonzása miatt az ottani felületek erős marketingkommunikációs erővel bírnak. Ha egy gyártó márkát kíván építeni vagy új terméket vezet be, kézenfekvő, hogy első körben egy benzinkúthálózatban jelenik meg, kevés haszonnal ugyan, de egy ilyen kampánnyal már kisebb forrást kell más felületeken lekötnie.