A matematika, fizika és biológia szakos Pilz Olivér szerint a köznevelési törvény elfogadása óta sokat romlott a helyzet. Számosan azt mondják, hogy össze fog dőlni az oktatás. Szerintem már összedőlt - fogalmazott a Hírklikknek adott interjújában.

Az, ami nagyon sok iskolában folyik – és ami lényegében a kormánynak is elvárása –, az gyerekmegőrzés. Ott, ahol egy iskolában már nincs egyetlen kémia-, angol-, vagy informatikatanár sem, ott rendes oktatás sincs. Ott már összedőlt az oktatás. Ezért úgy gondolom, nem jövő időben kell az összeomlásról beszélni - mondta Pilz Olivér.

Nagyon sok iskolában, ha beteg a tanár, nincs helyettesítés, akár fél évig sincs valamilyen szakos tanár. Sőt, még az is előfordulhat, hogy az adott iskolában egyáltalán nincs olyan szakos tanár. Az ilyen órákon pedig váltják egymást a pedagógusok. Közben a létszámhiány el van bújtatva azzal, hogy a kollégák úgyis bemennek helyettesíteni - fejtette ki a miskolci szakember.

De ha egy iskolában egyetlen kémia-, vagy fizikatanár van, akkor a többiek hogyan helyettesítik? Ilyenkor ugyanis a kémia, vagy a fizika órára az énektanár, a magyartanár vagy a történelemtanár megy be. Ezt azonban nem nevezzük szakos tanításnak. Az oktatás már nagyon sok iskolában összeomlott. A fővárosban, és persze vidéken is vannak olyan iskolák, amelyek még tartják a frontot, de ezek „végvárak”. Viszont nagyon sok iskolában nem így van. Egy vesztes háborúban vagyunk

- vélte Pilz Olivér.

Mi azt gondoltuk, hogy az összes iskolát a legmagasabb színvonalra kell felhúzni mind a személyi, tárgyi, anyagi ellátottságát, mind pedig a pedagógiai színvonalát illetően. De ez fordítva történik, próbálják az összeset visszarántani a sárba, hogy minél olcsóbb, minél „megúszósabb” legyen. A gyerekek ne jól képzettek legyenek, hanem menjenek a multik gépsoraira, vagy a szakképzésbe, ahol nagyon sok iskolában – nem azt mondom, hogy mindegyikben – olyan képzés folyik, ami teljesen haszontalan tudást ad. Azzal az elgondolással, hogy úgyis a cégek fogják majd őket betanítani.

Legfőbb problémának azt tartja, hogy a gyerekek nem tanulnak meg tanulni, önképzésre képtelenek lesznek. Mivel ehhez a legalapvetőbb dolgok hiányoznak számukra, így a további fejlődésüket akadályozzák meg.

Az ígéretekkel szemben a pedagógusok erkölcsileg, anyagilag, társadalmilag sosem voltak annyira alábecsülve, mint jelenleg. Nem akar senki tanár lenni - jelentette ki.

Pilz szerint az EMMI másik fő bűne – az oktatás mellett – az egészségügy helyzetének a kilátástalansága.

Ez a kormány csak szavakban kormányoz. Itt tettek nincsenek, vagy, ha vannak is, azok teljesen ellentétesek a kívánatossal

- fogalmazott.

Szavai szerint ma csak bűvésztrükkök vannak. A kormánymédiában minden szép rózsaszín, közben pedig, ha valaki bemegy egy kórházba, vagy egy iskolába, a saját szemével pontosan látja, hogy mi a helyzet - tette hozzá.

A teljes interjú itt olvasható.