A változások évének ígérkezik 2024, legalábbis a fizetési ágazatban egész biztos. Magyarország élen jár a banki technológiában, azonban még így is szükség van fejlődésre, például a személyre szabott és gyors, közben mégis biztonságos digitális fizetések terén.

Nyitnak a kkv-k

A kis- és középvállalkozások (kkv) tervei ma már gyakorlatilag mérettől függetlenül túlmutat a közvetlen szomszédságukon, és a globális digitális gazdaság részesei akarnak lenni. Ez mind igaz a tartalomgyártóktól kezdve az e-kereskedelemmel foglalkozó oldalakon át egészen a fizikai üzletekkel rendelkező üzletekig.

A kkv-k közül ötből csaknem négy jelölte meg a nemzetközi értékesítést növekedése fókuszaként, a fogyasztók pedig készen állnak erre a változásra, mintegy 72 százalékuk válaszolta, hogy szívesen vásárol más országok vállalkozásaitól – derül ki a Visa friss felméréséből.

A digitális fizetések teljesen átalakítják a fizetési és fizetésfogadási lehetőségeket a kkv-knál, ez pedig lehetővé teszi:

  • új célcsoportok elérését,
  • biztonságos tranzakciók egyszerű lebonyolítását,
  • a kiadások könnyebb nyomonkövetését,
  • valamint a biztonság és hatékonyság növelését.

„Pénzügyi tranzakciót fogadni még sosem volt ilyen könnyű, hiszen a fizetési innovációk lehetővé teszik, hogy valós időben, kényelmesen jussanak bevételeikhez egyéni és vállalati vásárlóiktól egyaránt. A fizetési megoldások, mint például a virtuális kártyák a kkv-kat felruházzák a szükséges cashflow, vásárlóerő és költségkezelési képességekkel.” – teszik hozzá.

Új megoldások

Annyi biztos, hogy a digitális fizetés kényelmes és gyors és hatékonyan biztosítja a határokon átnyúló pénzmozgásokat is. Az eddigi elszigetelt ökoszisztéma azonban átalakulóban van, ugyanis a fizetési szereplők minden érintettje előnyben részesítik a széles körű, könnyen átjárható megoldásokat.

„Az akadályok lebontása számtalan előnnyel jár majd a végfelhasználók, a pénzügyi közvetítők és vállalati ügyfelek számára, beleértve a fintecheket és az alkalmazásszolgáltatókat is” – írják a Visa összefoglalójában.

Legnagyobb áttörés egyébként az lehet az idei évben, hogy a hozzáférés növekedése mellett a rendszerek közötti kompatibilitás és átjárhatóság is biztosított lesz akár már az idei évben.

Fogyasztói elvárások

A fogyasztók részéről is megvan az elvárás arra, hogy a fizetés gyors és egyszerű legyen. Ha nem elég gyors, akkor már váltunk is egy másik szolgáltatóra. Korábbi cikkünkben összefoglaltuk, melyek a leginkább felgyorsuló trendek a banki szolgáltatások kapcsán – ezt itt olvashatja el.

A személyre szabott szolgáltatások szintén fontosak, ezt azonban lekövetni pénzintézetként önállóan igen nagy feladat, emiatt a Visa azt prognosztizálja, hogy a nehezen elérhető technológiai és mérnöki erőforrások miatt egyre több pénzintézet keresi majd a partneralapú megoldásokat vagy menedzselt szolgáltatásokat, ezekkel erősítve ügyfeleik bizalmát, valamint biztosítva vállalkozásuk növekedését.

Intelligens bankszektor

A generatív mesterséges intelligencia (AI) kétélű fegyver: a pénzügyi szektor és a csalók is nagyon hatékonyan tudják használni. Ezzel kapcsolatban a legfontosabb feladat, hogy inkább a bankok járjanak az élen.

„A Visánál már most a kódolási hatékonyság 30 százalékos javulását tapasztaljuk, mivel az időigényes/ismétlődő feladatokat nagyon jól kezelik a generatív AI eszközök, így a programozók a nagy hozzáadott értékű kódok előállítására összpontosíthatnak.”

Közben a csalók is ügyesen használják az AI-t „munkájuk” során. Korábban mi is beszámoltunk egy olyan esetről, ahol egy floridai befektető telefonon beszélt a banki ügyintézővel egy nagy összegű átutalásról. Megbeszélték az ügyet, minden rendben zajlott, egészen addig, amíg az ügyintéző kapott egy újabb hívást, csakhogy a második hívás nem az ügyféltől jött, a csalók egy AI alapú szoftver segítségével leutánozták a hangját és arra próbálták rávenni a bankárt, máshova utalja a pénzt. Az ügyintéző gyanakodott, ezért nem módosította a tranzakciót. Ez egy csúcstechnológiás átverési kísérlet, az esettel kapcsolatos részleteket és egyéb hasznos információkat is talál korábbi cikkünkben.