A Napi Gazdaság cikke

A baby boomerek (1946−1965 között születettek) általános jellemzői közé tartozik, hogy az idősebbek még építették a szocializmust, általában munkahely- és hierarchiatisztelőek. A korosztály fiatalabb tagjai közül sokan a rendszerváltáskor állami munkahelyről a privát szférába mentek, ám gyakran nem váltottak olyan gyorsan, ahogy a világ változott, így az angoltudás vagy a diploma hiánya miatt nehéz számukra az elhelyezkedés, ráadásul a sok küzdelem kiábrándulttá is tette őket.

Az X generációnál (1965−1975 között születettek) a korhatár kitolódott Magyarországon egészen 1980-ig. Az ide tartozó munkavállalók jellemzően átélték a biztonság elvesztését és már ebbe születtek bele, szembesültek a naprakész információtudás szükségességével és a pénz, a karrier fontosságával. Két világ vette őket körül: egyrészt a szocializáció a baby boom és a veterán generáció között, másrészt az információs társadalom.
Az Y generációba a tágabb értelmezés alapján az 1975−1990 között születettek tartoznak, ám mivel Magyarországon később történt az információs forradalom (került elérhető közelségbe a pc és az internet), valamint sajátos fordulatot hozott a rendszerváltás, ezért munkaerő-piaci szempontból itthon az 1980−1990 között születettekre szűkül az Y generáció csoportja. Általános jellemzőik közé tartozik a számítógép és a virtualitás ismerete, számukra a siker, a karrier és a pénz elsőrendű fogalmak, gyakran öntörvényű emberek, akiknek a munkahely csak egy a sok közül, hiszen bármikor lehet másik. Könnyen feszültség alakulhat ki az idősebb kollégák és a fiatalok között (X és Y generáció harca).

Magyarországon is egyre nagyobb az igény a vállalatok részéről, hogy megtudják, hogyan érdemes motiválni és vezetni az Y generáció tagjait − mondta lapunknak Juhász Katalin, az Aon Hewitt tanácsadója. Ennek érdekében a tanácsadó cég elindított egy kiegészítő kvalitatív kutatást is, amelyben az Y generációs fiatal pályakezdőket és az korosztály tagjai vezetésében tapasztalatot szerzett vezetőket kérdeztek meg mélyinterjúk segítségével, kiegészítve a Munkáltatói márka kutatást.

Az eredmények alapján a baby boomerek és az X generáció tagjai hasonló preferenciákat állítottak fel azzal kapcsolatban, hogy melyik iparágban dolgoznának legszívesebben. Mindkét korosztály az értékesítést/kereskedelmet, az irodai adminisztratív asszisztenciát, a pénzügyi/számviteli területet, valamint a termelést emelte ki. Az Y generációnál viszont egyértelmű hangsúllyal jelennek meg új preferált szakmák is: ilyen a marketing/pr/reklám és a mérnöki/műszaki terület.

Eltérően vélekednek az egyes generációk az ideális munka jellemzőiről is. Miközben magasan a legfontosabb szempont mindenkinél az, hogy a munkahelye biztos megélhetést nyújtson, ezt követi nagy lemaradással az, hogy folyamatos fejlődést biztosítson, illetve változatos, érdekes feladatokat nyújtson. Az Y generáció tagjainak kevésbé fontos a munkavégzés mikéntje, azaz, hogy csapatban dolgozzanak, vagy éppen ellenkezőleg, hogy önállóan és függetlenül, illetve azt sem, hogy kiszámítható és tervezhető feladataik legyenek. Viszont hangsúlyosabb számukra a fejlődés lehetősége, valamint az érdekes, kihívó feladat − állapította meg az Aon Hewitt szakértője.
Szintén érdemi különbségek vannak a munkavállalók között aszerint, hogy milyen tulajdonságokkal jellemezhető munkahelyen szeretnének leginkább elhelyezkedni. A legfontosabb szempontok között szerepel a megfelelő anyagi és erkölcsi elismerés (71 százalék), stabil és megbízható munkahelyről legyen szó (43 százalék), jó legyen a csapat és a légkör (36 százalék), valamint a szakmai fejlődés lehetősége (31 százalék). Ezen belül az Y generáció tagjai számára kevésbé fontos az anyagi, erkölcsi elismerés (66 százalék). Ez meglepő lehet, hiszen éppen arról lehet lépten-nyomon hallani és ezt erősíti meg a kiegészítő kutatásunk is, hogy nagyon vágynak az elismerésre a fiatalabb generáció tagjai − mondta a szakértő. Az ellentmondás feloldható azzal, ha megnézzük, hogy mennyivel nagyobb arányban tartják fontosnak az Y generáció tagjai az előrelépési lehetőséget (30 százalék, szemben a 23 százalékos átlaggal). Azaz úgy vélik: nem elég az, ha elismerőleg megveregetik a vállam, hanem honorálják az erőfeszítéseimet előrelépési lehetőséggel − fogalmazott Juhász. Emellett az is megjelenik, hogy mennyire fontos számukra a fejlődési lehetőség (39 százalék). Ugyanakkor kevésbé számít a munkahely stabilitása, kiszámíthatósága (37 százalék), azaz az átlagnál jobban tűri a bizonytalanságot ez a generáció.

Mi a fontos számodra a karrierben? (említés százalékában)
GenerációBaby boomerXYÖsszesen
Szélesebb hatáskör12878
Szakmai fejlődés63717772
Nagyobb rugalmasság (munka/magánélet is)39373034
Fizetés/juttatás növekedése85878585
Nagyobb felelősség11111111
Elismertség, presztízs46424444
Több kihívás17161515
Mások vezetése4666
Nagyobb befolyás10121816
Nemzetközi lehetőségek0000
Forrás: Aon Hewitt