Ahogy a lakáspiacon, az autópiacon is az első ingatlanjukat vagy autójukat vásárló fiatalok adják majd a kereslet egy részét a közeljövőben. Egyre több közlekedési alternatíva van, amelyek konkurenciát jelenthetnek az autóvásárlásnak: a bérelhető járművek – autók, rollerek, biciklik –, de ugyanígy riválisnak tekinthetőek a még gyerekcipőben járó előfizetéses rendszerek – írja a Totalcar.

Utóbbiakról a Volkswagen Financial Services készített felmérést még 2021-ben, ebből kiderült, hogy a 26-34 éves britek több mint 60 százaléka választaná a bármikor lemondható előfizetéses autót, ezzel szemben az idősebbeknél jóval kisebb volt ez az arány: a 35-44 éveseknél 39, az 55-64 éveseknél pedig 18 százalék. 

A Totalcar arra volt kíváncsi, hogy Magyarországon a következő 1-3 évben milyen lesz a fiatalok autóvásárlási kedve. A Pulzus Kutató 18-29 évesek körében végzett felmérése szerint sokan vannak, akik megvannak autó nélkül. (Persze az autóvásárlási szándékot befolyásolja az ár is, erről a következő felmérés számol majd be.)

 

A magyar fiatalok közül nagyjából ugyanannyian vennének autót, mint ahányan biztosan nem

A 19-29 évesek jelentős része, 30 százaléka semmiképpen sem venne autót 3 éven belül. Ugyanakkor 31 százalékuk mindenképp vásárolna. A válaszadók ötöde azért nem szeretne autót, mert tömegközlekedéssel megoldja ezt a kérdést; a kölcsönautó- vagy a közösségiautó-használat 6 és 3 százalékos eredményt ért el. 

 

A nők a „mindenképpen” és „semmiképpen sem” vásárolnék kategóriában pici fölényben vannak a férfiakhoz képest. Utóbbiaknál a tömegközlekedés és a kölcsönkért autó népszerűbb. A diplomások táborában az átlagnál magasabb, 40 százalékos az autóval számolók aránya, az érettségizettek körében mondanának le az autóról a legtöbben. 

A lakóhely is meghatározza az autóvásárlási kedvet. Ez részben abból látszik, hogy a fővárosban mindössze 24 százalékos a mindenáron autóvásárlást tervezők aránya, a fővároson kívül azonban 32-35 százalékos.