Szeged-Rendező és Röszke országhatár közötti vasútvonal fejlesztésének keretében több mint 13 kilométer hosszan újult meg a vasúti pálya és annak környezete. A pálya átépítése tavaly nyáron fejeződött be, ennek köszönhetően a tehervonatok már 2022 augusztusa óta közlekedhetnek, átmenetileg továbbra is ez a vonal biztosítja a Budapest–Kelebia vasútvonal teljes kizárással járó fejlesztési időszakában a tranzit áruforgalom kerülő útvonalát, az észak-déli tengely vasúti árufuvarozási közlekedését.
Az eredetileg 2023. október 23-ra tervezett személyforgalmi indulást az akkori, a biztosítóberendezés telepítésével és üzembehelyezésével kapcsolatos vállalkozói hiányosságok miatt kellett elhalasztani.
A próbaüzem megkezdéséhez a hibalistában szereplő hiányosságokat pótolni kellett, és az engedélyeket be kellett szerezni.
Napi öt pár, azaz tíz járat lesz a két ország között, ebből négyet magyar, hatot szerb Uzsgyi motorvonat fog kiszolgálni.
A menetidő Szeged és Szabadka között mintegy másfél óra lesz a határrendészeti vizsgálatokkal együtt. Az első vonat Szegedről 5:19-kor indul és 7 órakor érkezik Szabadkára, Szabadkáról pedig 6:03-kor indul és 7:25-re érkezik Szegedre, ez biztosítja a reggeli hivatásforgalmat (munkába, iskolába járást). A menetrenddel így a Budapest-Nyugatiból 5:53-kor induló Napfény InterCityvel, illetve oda 21:07-kor érkező Napfény IC-vel akár egynapos vasúti utazás is tervezhető a fővárosból Szabadkára vagy Palicsra.
Az árak változóak:
- Szeged Nagyállomástól Palicsig, illetve Szabadka végállomásig érvényes, teljesárú menetjegy ára 6,20 euro, azaz jelenlegi árfolyamon 2356 forintba kerül,
- Szeged–Horgos, Szeged–Bácsszőlős, Szeged–Hajdújárás között 4,80 euroért, azaz mostani árfolyamon számolva 1824 forintért lehet utazni,
- gyermekek 6 éves korukig ingyen utazhatnak, továbbá Magyarországon 15., Szerbiában 14. életévük betöltéséig féláron,
- a vonatokra a rendelkezésre álló helyek mértékéig kerékpárjegy is váltható 2 euróért a vonat személyzetnél.
Az ország- és vármegyebérletek nemzetközi utazásra nem vehetők igénybe, azaz szerbiai úti cél esetén az országhatárig sem érvényesek, az ilyen bérletek tulajdonosainak utazásuk teljes hosszára érvényes menetjeggyel kell rendelkezniük. Ugyancsak fontos tudnivaló, hogy a Magyarországon érvényes kedvezmények csak az országhatárig vehetők igénybe, így a szerbiai szakaszra például nyugdíjas utasainknak is jegyet kell váltaniuk.
Most már tényleg elindul a forgalom Szeged-Szabadka vasútvonalon
Az ígéretek ellenére mégsem sikerült október 23-án újraindítani a Szeged-Szabadka vasútvonalat, most azonban úgy tűnik, tényleg elindul a forgalom. Szeged polgármestere kibukott. Bővebben >>>A személyforgalom indulásával az utasok előtt is megnyílnak a felújított és újonnan kiépített állomások, utasforgalmi terek.
A beruházás keretében Röszke állomás teljesen átalakult, új akadálymentes magasperon épült, a peronokon új esőbeállókat létesítettek. Az utasmosdót is tartalmazó új utasforgalmi épület mellett 10 kerékpár tárolására alkalmas B+R és 4 normál és egy mozgáskorlátozott P+R parkolót is kialakítottak.
Szeged-Szentmihály településrészen, új, akadálymentes megálló létesült Szentmihálytelek néven biciklitárolókkal és autós parkolókkal. Szeged térségében mintegy 1408 méter hosszban zajvédő fal épült. A vasúti vonalszakaszon fény- és félsorompóval ellátott vasúti átkelők is épültek, épülnek.
A Szeged-Szabadka vasútvonal fejlesztését szolgáló beruházás 2025-ös teljes befejezéséig a környezetvédelmi engedélyben foglaltaknak megfelelően továbbra is csökkentett sebességgel, csak 60 km/órával közlekedhetnek a tehervonatok, míg a személyvonatok sebessége a hátralévő kivitelezési feladatok megvalósításával emelhető több lépcsőben.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon, Redditen vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!