A magyar cégek számára nem lehetetlen betörni a japán piacra - a Rába Rt. például futóműveket exportál a szigetországba - de ehhez javítani kell a minőségen, s a jelenleginél alacsonyabb árakat kellene alkalmazniuk - mondta Kinji Hishiki, a japán külkereskedelmi szervezet, a Jetro Budapest igazgatója az ITD Hungaryvel (ITD) rendezett szerdai japán-magyar üzletember-találkozót követő sajtótájékoztatón. Magyarországon eddig 25 japán gyártó cég telepedett le, amelyek keresik a magyar beszállítókat, a Sony például tavaly 26 itteni cégtől vásárolt alkatrészt, így 30 százalék körüli a magyar beszállítók aránya. Ám a lehetséges partnerekkel kapcsolatban számtalan kifogás vetődik fel. Kinji szerint a magyarok részben nem felelnek meg a japánok minőségi elvárásainak, s a cégek egy része a szállítási határidőt sem veszi komolyan, illetve az áraik nem versenyképesek a japánokéval. Ez abból fakad, hogy míg Magyarországon esetenként néhány ezer darabos gyártásra vannak berendezkedve a cégek, Japánban 10-100 milliós nagyságrendekben is készülnek alkatrészek. Ezért fordulhat elő például, hogy a Magyar Suzuki Rt. Japánból hozat több alkatrészt. Az esztergomi cégnek 200 beszállítója van, ebből 55 magyar nagy- és kisvállalkozás, a társaság ezzel közvetve és közvetetten 38 ezer munkahelyet teremtett - mondta Fórián István, a Magyar Suzuki vezérigazgató-helyettese. Kinji megjegyezte, hogy Magyarországon több alkatrész gyártása hiányzik a piacról. D. J.