BKV a városvezetés utasítására 2021 májusában feltételes közbeszerzési tendert írt ki az M3-as metró utólagos klimatizálásra, amelyre három ajánlat érkezett. Az egyiket érvénytelenítették, a Liberatus Hungary Kft. és a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. viszont versenyben maradt.

budapesti városvezetés azonban egyik egyik pályázóval sem kötött szerződést a nehéz pénzügyi helyzetére hivatkozva.

Felmerült, hogy az orosz gyártó ellen indított perben követelt kötbérből fedezik az utólagos klimatizálás költségét. Ez elég is lenne a szerelésre, hiszen a BKV követelése immáron többszöröse a várható költségeknek.

Az utólagos klimatizálás árát előzetesen 6-10 milliárdra becsülték. Bár az infláció, a nyersanyaghiány és a többi árfelhajtó tényező hatására, ennél most már bizonyosan több kerülne.

A klimatizálás elsődlegesen nem pénz kérdés, szükség lenne hozzá az orosz gyártó hozzájárulására, amire kevés az esély. Ha enélkül nyúlunk a kocsikhoz, elvész a garancia. A helyzet tavaly óta nem változott, idén nyárra objektíve lehetetlen a légkondícináló berendezések felszerelése

összegezte a Népszavának Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes, aki megerősítette azt is, hogy a munkát a kötbér terhére rendelnék meg.

A közbeszerzési eljárás jelenleg tárgyalási szakaszban van

– szűkszavúan ennyit válaszolt a BKV a lapnak arra a kérdésre, hogy mikorra várható a hármas metró szerelvényeinek légkondicionálása.

Azt már nem tették hozzá, de aligha lehet kérdés, hogy kivitelező híján aligha lesz nyárra klimatizálva a vonalon közlekedő 222 kocsi. Ráadásul a BKV idei elfogadott üzleti tervében sem leltük nyomát a beruházásnak.

A budapesti M3 metróvonalon közlekedő járműveket 2016-ban 69 milliárd forintért gyártotta újra - rengeteg hibával - az orosz Metrowagonmash. Az akkor még Tarlós István vezette fővárosi önkormányzat takarékossági okokból nem kért bele klímát. A kocsik utólagos klimatizálása pedig nem olyan egyszerű. Először az okozott fejtörést, hogy a metrókocsik vázszerkezete elbírja-e a berendezések súlyát. Később kiderült, hogy a gyártók képesek könnyebb, kisebb klímát is szállítani, két prototípust is teszteltek, bár előre közölték, hogy így drágább lesz. Az is gond, hogy a vázszerkezet terhelését befolyásoló utólagos szereléshez az orosz gyártó hozzájárulására lenne szükség, mivel enélkül elvész a garancia. Azóta ennek jelentősége jelentősen megkopott, hiszen a szerelvényekre adott általános jótállás már lejárt, de a szállítói szerződés kocsiszekrényekre vonatkozó garanciális része még él. Az M3-as vonalon összesen 37 orosz metrószerelvény közlekedik, mindegyik hat kocsiból áll, így a flotta 222 darabos. Ebből 30 metrókocsi vár javításra az egy balesetes szerelvényen kívül. Csúcsidőben legalább 29 + 2 szerelvényre van szükség az utasok biztonságos elszállításához. Éppen ennyi működőképes most - írja a Népszava.