Könnyen belátható, hogy a megfelelően „működő” egészséges szem az, amire egy autóval közlekedő embernek különösen szüksége van, éppen ezért kiemelten fontos a jogosítvány megszerzéséhez végzendő szemészeti vizsgálat, amit többnyire a háziorvos végez.

A különleges esetek

Vannak azonban olyan esetek, amikor speciális szakorvosi vizsgálatra is szükség lehet, és olyankor a következő tényezőket vizsgálja a szakember:

  • látásélesség,
  • színlátás,
  • szemkáprázás,
  • látótér zavarok,
  • látómező,
  • szürkületi látás,
  • kontrasztérzékenység mértéke,
  • kettős látás,
  • egyéb látászavarok.

Az egészségi alkalmasságot csakis szemész szakorvos véleménye alapján lehet megállapítani a következő esetek fennállása esetén:

  • dioptriaszám túllépése,
  • gyakorlati egyszeműség,
  • látótérszűkület,
  • kóros fényadaptáció gyanúja.

A járművezetéshez szükséges egészségi alkalmasság feltételei azonban eltérnek a B, C és D kategóriás jogosítványt igénylő személyeknél – hívja fel a figyelmet a Szemészeti Központ.

Megengedőbb szabályok B kategóriás jogosítvány esetén

Az egészségi alkalmasság a következő feltételek teljesülése esetén állapítható meg B kategóriás jogosítványt igénylők esetében:

  • A két szem együttes látásélessége legalább 0,5-ös kell, hogy legyen, ami korrekciós szemüveg- vagy kontaktlencse segítségével is elérhető.
  • A látótér vízszintes irányban legalább 120 fokos, amely balra és jobbra 50-50 fokot, felfelé 20-20 fokot bővül.
  • A látótér központjától számított 20 fokos sugarú tartományon belül a látás nem terhelt.
  • Az egyik szem funkcionális látásvesztése esetén, ha valaki csak az egyik szemét használja, akkor is megállapítható az alkalmasság, ha az illető legalább 0,5-ös látásélességgel rendelkezik, illetve az egy szemmel látás állapota már elég hosszú ideje fennáll, és a szervezet alkalmazkodott hozzá, továbbá a szem látómezeje normális.

Nagyobb a szigor C és D kategória esetén

Kötelező szemvizsgálatok a C és D kategóriás jogosítvány megszerzéséhez:

  • Az erősebb szemnek legalább 0,8-as látásélességgel kell rendelkeznie.
  • A gyengébbik szemnek 0,1-es látásélességgel kell rendelkeznie.
  • Az esetleges korrekciós lencse nem lehet plusz 8 dioptriánál erősebb szemüveg.
  • A látótér mindkét szemre vízszintesen legalább 160 fokos, mely balra és jobbra legalább 70 fokot, felfelé és lefelé pedig 30 fokot bővül, és a látótér központjától számított 30 fokos sugarú tartományon belül a látás nem terhelt.

Csökkent kontraszt-érzékenység, illetve kettős látás esetén a jogosítvány megszerzése vagy meghosszabbítása nem lehetséges.

Az a fránya színtévesztés

A születésüktől fogva színtévesztéssel élők eleinte gyakran nincsenek is tisztában azzal, hogy némely árnyalatokat a többségtől eltérően érzékelnek, ezért sokszor csak szűrővizsgálat alkalmával vagy pályaválasztásnál szembesülnek a problémával.

Többféle színtévesztés létezik, de a leggyakoribb a vörös-zöld színtévesztés. Ennek lényege, hogy az érintettek rosszabbul, vagy egyáltalán nem látják a piros, illetve a zöld színt. A kettő közül az utóbbi gyakoribb, és mivel nemhez kötötten öröklődik, a férfiaknál sűrűbben előfordul, mint a nők esetében. 

Mutatunk egy hasznos tesztet a színtévesztés öndiagnózisát könnyítendő:

A piros-zöld színtévesztés ma már nem akadály, ha valaki személygépkocsit szeretne vezetni, hiszen a látásprobléma ellenére adható B kategóriás jogosítvány. De elég sok olyan szakma van, ami nem tölthető be színtévesztéssel. Az, aki összekeveri a színeket, nem kaphat például C vagy D kategóriás jogosítványt, így nem vezethet tömegközlekedési eszközt, kamiont, vonatot, metrót, de nem lehet földmunka- és emelőgép-kezelő vagy targoncavezető sem

– idézi a Dívány Mangó Gabriella háziorvost.

Nagy az orvos felelőssége

A doktornő külön kiemelte, hogy a 2017 januárjában, az olaszországi Veronában történt autóbusz-baleset óta alaposan megszigorították a jogosítvány meghosszabbításához szükséges, háziorvos által elvégeztetett tesztek kiértékelését, legyen az labor- vagy EKG-vizsgálat, vérnyomásmérés, illetve az alvási apnoe szindróma felderítése.