Senki nem vette észre Magyarországon, hogy a Herz piaci súlya az elmúlt év során mintegy felére esett, ma már abszolút nem számít a márkanév, a húsipari vásárlók között olyan, hogy márkahűség, lényegében nincs - hívta fel a figyelmet az elmúlt napok hírei kapcsán egy húspiaci szakember. A kereskedelmi saját márkás termékek részaránya tájékoztatása szerint az elmúlt öt hónap során a hírek szerint 30-40 százalékkal növekedett, ami szintén azt jelzi: a fogyasztók abszolút árérzékenyek. A pultokról lekerült húsipari termékeket azonnal pótolni lehet - ha valamelyik beszállító nem képes kereskedelmi partnere felé szállítani, számíthat arra, hogy az adott hálózat azonnal kiírja az általa beszállított saját márkás termékre a tendert, s pillanatok alatt helyettesíti a kisesett húskészítményt. Az elmúlt évekkel szemben ráadásul - amikor az alacsony minőségű, a magyar élelmiszerkönyv előírásaitól fényévekre lévő minőségű szlovák és lengyel készítmények taroltak - most a magyar vevő sok esetben kiváló minőségű német vagy osztrák húskészítményt talál a saját márkás termékek között. Hogy ezek a készítmények miként kerülhetnek a kinti árnál lényegesen olcsóbban a magyar áruházláncok polcaira, itthonról nehéz utánanézni - vélekednek szakértők. A bajba jutott gyártókkal szemben a kereskedők a billenés környékén még a korábbiaknál is könyörtelenebbek: a forgalom fenntartásáért nem egy esetben megzsarolják, a feltételek módosítására kényszerítik a partnert. Az esetleges felszámolás megindulásakor - amit nem kis részben például a feltételek módosulása okoz - a kereskedelmi partner szinte azonnal kilistázza partnerét. Ilyen helyzetben sokak szerint már értelmetlen a támogatás: a pénz aligha reorganizációra, inkább piacvételre megy el - vagyis a kereskedőkhöz vándorol.