A román vasúttársaság teherszállító részlegének (CFR Marfa CFRM) 51 százalékos részvénycsomagjának kikiáltási árát 797,05 millió lejben (egy euró 4,42 lej) határozta meg a közlekedési tárca, az ajánlatot péntektől 180 napon lehet tenni, érdeklődés hiánya esetén a licit időtartama meghosszabbítható - áll a minisztérium közleményében.

A vállalatot bemutató árverési dokumentációt 10 ezer euróért lehet megvásárolni, ami mellé csatolni kell a vásárlási szándékról  szóló nyilatkozatot is. A liciten bizonyos feltételek mellett lehet részt venni: a befektetőnek rendelkeznie kell vasúti áruszállításban szerzett tapasztalattal, valamint bizonyítani kell azt is, hogy rendelkezik a megvásárláshoz, a működéshez és a fejlesztéshez szükséges anyagi forrásokkal.

A közlekedési tárca adatai szerint a CFRM 2007-ben volt utoljára nyereséges, amikor az éves nettó profit elérte 4,7 millió lejt. Az azt követő időszakban azonban egyre rosszabbul alakultak a dolgok, a vállalat 2008 és 2011 között összesen 1,1 milliárd lejes veszteséget halmozott fel. A tavalyi évet a vasúttársaság teherszállító részlege 95 millió lej deficittel zárta, idén a veszteség a tervezett 1,135 milliárd lejes bevétel mellett várhatóan meghaladja majd a 211 millió lejt.

A CFRM februárban kinevezett szakmai menedzsmentje idén 77 millió lejt szán fejlesztésekre, ami 20 millióval marad el a tavaly e célra fordított összegtől. A tervek szerint a munkavállalók száma idén év végére a jelenlegi 9162-ről 9053-ra csökken.

Az állami vállalatok privatizálását - köztük az évek óta veszteséges CFRM eladását és átszervezését - évek óta követelik a nemzetközi hitelezők, Bukarest azonban a kedvezőtlen gazdasági helyzetre hivatkozva a lépést rendre elhalasztotta. A Nemzetközi Valutaalap (IMF) az év elején tett bukaresti látogatásakor végül megelégelte a huzavonát, és három havi haladékot adott a román kormánynak, hogy sínre tegye a privatizációs folyamatot, meghirdesse vagy átszervezze a tulajdonában lévő cégeket, köztük a Tarom légitársaságot, a postát, a CFR-t és több energetikai mamutvállalatot. A Transgaz Medias (TGN) gázszállító vállalat 15 százalékos részvénycsomagját csütörtökön hirdette meg tárca, részvényenként 171 és 230 lej közötti áron. A bejelentést követően az TGN árfolyama meredek lejtőre került, miután az ársáv alsó szintje 20 százalékkal alacsonyabb a papírok jelenlegi tőzsdei árfolyamánál. Csütörtökön a bejelentés napján, a TGN több mint 6 százalékot zuhant a bukaresti parketten, péntek délben a részvények 0,55 százalékos mínuszban álltak. A jelenlegi 199 lejes részvényenkénti árfolyam 16,4 százalékkal magasabb kihirdetett ársáv aló szintjénél.

Az elemzők bíznak a Transgaz rábocsátás sikererében, biztosra veszik, hogy a papírokat túljegyzik. Kérdés azonban, hogy milyen áron, a fokozott érdekelődés ugyanis kizárólag az alacsony árnak köszönhető.

A kormány legrosszabb esetben 68, optimális esetben 90 millió euróra számíthat a 15 százalékos tulajdonrész eladásából. A TGN tavaly 298 millió eurós forgalom mellett 63 millió eurós nettó profitot termelt, 27 százalékkal kevesebbet mint egy évvel korábban. Ennek ellenére a tulajdonosok idén is jelentős osztalékra számíthatnak, a cég menedzsmentje a profitból 57,7 millió eurót tervez szétosztani a részvényesek között. Az gázszállító vállaltot 2008 óta jegyzik a bukaresti tőzsdén, a vállalat 73,5 százaléka állami tulajdonban van, a részvények közel 15 százalékát a Fondul Propietatea (kárpótlási alap) birtokolja míg a papírok 11,5 százalékán kisrészvényesek osztoznak.