Emberek tömegei nyüzsögtek látszólag céltalanul egy Szöul központjában található múzeum előkertjében, fejüket az okostelefonok felé hajtva suhantak el csendben egymás mellett, miközben ujjaikkal kétségbeesetten koppintottak a képernyőkre a legújabb pénzkeresési trend szerint – számolt be a Reuters.

Tízezer lépés megtétele, olyan feladatok elvégzése, mint például a közösségi médiára való feliratkozás, vagy csak a képernyő megérintése, amikor más felhasználók a közelben vannak, akár tíz centet is termelhet a dél-koreai Viva Republica startup cég Toss nevű pénzügyi szolgáltatási applikációjának felhasználói számára.

A víruskampánynak köszönhetően a Toss egy olyan trend élharcosává vált, amelyben a vállalkozások készpénzt és pontokat kínáló hűségprogramokkal nyerik meg a felhasználókat:  műfaj népszerűsége egyre nő a magas fiatalkori munkanélküliséggel és a kiugró inflációval küzdő dél-koreai gazdaságban.

Az Incruit állásportál nemrégiben végzett felmérése szerint négy felnőttből három ilyen alkalmazással keres készpénzt.

„Eddig csak 150 vont (39 forint) kerestem, de tervezem folytatni, hogy kávét vehessek vagy fizethessek valamit az alkalmazással” – nyilatkozta egy 27 éves irodai dolgozó.

A Toss januári indulása óta mintegy 4,4 millió felhasználó használta az alkalmazáson belüli készpénzosztó funkcióját.

A 77 éves nyugdíjas Han Sun-jae elmondta, hogy eddig mintegy 50 ezer won (13 ezer forint) értékű pénzt szerzett a Toss alkalmazáson keresztül: „a lányom a közelben dolgozik, ő mondta, hogy sokan összegyűlnek itt, és hogy így még több pénzt kereshetek” – árulta el az idős asszony a Szöuli Művészeti Múzeum előtt. 

Sokan rákattantak a pénzcsináló appra, ám meglehet még a böjtje

A tendencia azt mutatja, hogy az emberek mindent megtesznek azért, hogy segítsenek túljutni az egyre kétségbeejtőbb gazdasági helyzeten – mondják a szakértők. A fogyasztói infláció 2022-ben elérte az 5,1 százalékot Dél-Koreában, ami 1998 óta helyben a legmagasabb érték, az élelmiszerárak 5,9 százalékkal, a közlekedési tarifák pedig közel 10 százalékkal emelkedtek.

Februárban mintegy félmillió 15 és 29 év közötti mondta azt az ázsiai országban, hogy szünetelteti a munkaviszonyát, és nem is keres aktívan munkát

– derült ki a koreai statisztikai hivatal adataiból, ami az eddigi legtöbb a 2003-as feljegyzések kezdete óta. Egyes szakértők arra figyelmeztettek, hogy az adatcsere a fillérekért cserébe azzal is járhat, hogy a felhasználók akaratukon kívül érzékeny személyes adatokat osztanak meg egy harmadik féllel.