A tavalyi 620 ezer darab után idén egymillió körüli új autó találhat gazdára Oroszországban, miközben 2012-még 2,7 milliót adtak el a 140 milliós országban. Akkor még minden jól ment, az egyre nagyobb vásárlóerejű főleg moszkvai és szentpétervári felső középosztály a legdivatosabb nyugati presztízsmárkákat vette.

Hosszú hanyatlás

A nehézségek már után jelentkezni kezdtek: először csak az akkoriban 150 dolláron tetőző olajár összeomlása, majd a 2014-es eseményeket követő első szankciós hullám vetette vissza a keresletet, de ezek hatása igazán csak 2015-ben jelentkezett, amikor az előző évi 2,3 millióról 1,3 millióra esett az eladott új autók száma. Az egymilliós számot aztán még 3 évben sikerült épp elérni 2021-ig, majd jött a háborús összeomlás: tavaly 626 ezer autó talált gazdára, nem kis részük még az Ukrajna előtti háború megindításáig, mielőtt kivonultak volna a nyugati gyártók.

Visszaeső, majd átalakuló gyártás

Az oroszországi gyártás is hasonlóan alakult: 2012-ben majdnem kétmillió darab volt, ezek nagyobb része a nyugati gyártók ottani gyárainak terméke. A Krím elcsatolását követő szankciók 1,2 millióra vetették vissza a gyártást, majd másfél millió körüli évek következtek 2021-ig. Tavaly mindössze 450 ezer darab volt a termelés, idén az első 9 hónapban 700 ezer, nem kis részben a kínai gyártás felfutása miatt.

Kínai tarolás

A tavalyi sokk után, amikor a nyugati gyártók elhagyták a piacot, a kínai típusok addigi 9 százalékos részesedése emelkedni kezdett, és a Reuters szerint idén szeptemberben elérte az 55 százalékot. Szemben Kínával, ahol már az elektromos autók törnek előre, Oroszországban a belsőégésűek uralják a piacot, hisz a benzin és a dízel olcsó, a távolságok viszont nagyok. A legnépszerűbb márkák a szinte teljesen ismeretlennek hangzó Haval, Chery és az ismertebb Geely.

Az örökbecsű Lada

Oroszország ezzel a 11. helyről az elsőre ugrott a kínai autóexportban, idén január és október között 9,4 milliárd dollár értékben adtak el, míg a tavalyi hasonló időszakban ez az adat 1,1 milliárd volt. A kínai gyártók a drágább nyugati típusok után maradt piaci szegmenst próbálják betölteni, míg az olcsóbb kategóriában az orosz gyártású Lada áll az első helyen, az idei gyártás várhatóan 400 ezer autó lesz, miközben az első 9 hónapban a teljes autóeladás 830 ezer darab volt az orosz piacon, így az év egészében már meghaladhatja az egymillió darabot.