Csökkenő árbevételről számolt be az Apple negyedéves jelentésében, ráadásul ez már a harmadik ilyen negyedév. Hogy átmeneti lassulásról van szó, vagy a világ legnagyobb cége elérte a határait, és fejőstehénné (már nem növekvő, a nagy nyereséget a részvényeseknek visszajuttató) céggé alakul, még nem lehet eldönteni.

20 év után pihenő

Az árbevétel 1,4 százalékkal csökkent és a Bloomberg szerint nagyjából hasonló érték várható a folyó negyedévben is. Ezzel 20 éve a leghosszabb visszaeső időszak alakult ki az Apple történetében, ami annyiból nem tűnik ijesztőnek, hogy a 20 év alatt páratlan növekedés zajlott, a társaság messze a világ legnagyobb cége lett, olyan tőzsdei kapitalizációval (3000 milliárd dollár), amiről korábban senki sem mert álmodni. Az égig nem lehet érni, egy ilyen óriásnál már elkerülhetetlen a legalább időnkénti megpihenés.

Bázishatás

Az oknak alapvetően azt tekintik, hogy általánosságban csökkent a kereslet a telefonok és a  számítógépek piacán, de hozzá kell tenni, hogy ez részben a korábbi előrehozott kereslet hatása, amelyet a járvány, majd azt követően az ellátási láncok akadozása, egy kvázi hiányhelyzet okozott. Egy ilyen szokatlan helyzetben történő felfutás után a magasabb bázishoz képest természetes a visszaesés.

Kína és India

A cég árbevétele 81,8 milliárd dollár volt, ezen belül a szolgáltatások bevételi csúcsot értek el, míg az iPhone eladások bevétele a vártnál jobban visszaesett: 2,4 százalékkal 39,7 milliárd dollárra. Van persze olyan piac, ahol még óriási potenciál lehet és most kezdenek felfutni az eladások: ilyen a közel másfél milliárd lakosú, még viszonylag kis vásárlóerejű, de gyorsan növekedő gazdaságú India, ahol kétszámjegyű volt a növekedés, de pontos adatot nem adott meg a cég, emellett Kínában is jól teljesítettek: 8 százalékkal nőtt az onnan származó árbevétel.

Jön az új iPhone

Az év utolsó negyedévére nagy várakozással tekintenek, hiszen megjelenik az iPhone15, amelyet szeptemberben kezdenek árusítani, így a mostani negyedévet már alig befolyásolja, a karácsonyi szezont viszont alaposan megdobhatja. Az iPhone így az Apple árbevételének immár kevesebb mint a felét adta, bár az utolsó negyedév ezt még éves szinten korrigálhatja: tavaly még jóval 50 százalék fölötti volt az érték.

Húzószektor

Második helyen már a szolgáltatások üzletág áll, amely most 8,2 százalékkal 21,2 milliárd dollárra nőtt, így már több, mint fele annyit hoz, mint a teljes iPhone üzletág. A szolgáltatásokon belül a húzóerő a reklámbevételek, az Apple Music és az Apple TV. Meglepőnek tűnik, de a cégnek több mint 1 milliárd előfizetője van. A Mac, az iPad és az egyéb termékek (Apple Watch, AirPods) összesen az árbevétel nagyjából negyedét adták, mindhárom szegmens csökkenést mutatott, közülük az iPad esetében ez különösen nagy, 20 százalékos mértékű lett.

Innovatív cég, befektetői várakozások

Hogy a cég az egy éves megtorpanás, illetve enyhe visszaesés után tudja-e folytatni a hosszú növekedést, a jövő kérdése. Ha a fejlett piacokon csak stabilizálódik az árbevétel, de Kína és különösen India folytatja az erős növekedést, az már önmagában biztosíthatja a stabil növekvő pályát jó ideig, és természetesen új termékekkel és szolgáltatásokkal is előállhat a meglehetősen innovatív cég. Mindenesetre a részvény árazása 30 fölötti P/E értékkel még komoly növekedési várakozásokat mutat a befektetők oldaláról.