Hogyan használjuk ki co-branded kártyáink előnyeit?
Egyre elterjedtebbek a co-branded kártyák. Ezeket okosan használva egy sor kedvezményben részesülhet a kártyatulajdonos. A használat nem csak a banknak, a társmárkának, de a használónak is megéri.
Itthon is egyre terjednek a co-branded kártyák, a pénzintézetek többségének kínálatában ma már rendszerint 5-10 olyan kártya található, amelyhez társmárka és kedvezményrendszer kapcsolódik. Az ilyen kártyák esetében eltérőek a felhasználói szokások: kevesebb mind darabszámban, mind tranzakciós értékben a készpénzfelvételi tranzakció, ugyanakkor vásárlás esetében az is megfigyelhető, hogy már a kisebb összegű tranzakciókat is ezzel fizetik. A statisztikák alapján nem csak a költések darabszáma nő, hanem az ilyen co-branded plasztik használata során a kártyatulajdonosok többet is költenek, mint a nem társmárka-kártyákkal.
Itthon elsősorban a kereskedelemben érdekelt cégek, az üzemanyag szolgáltatók, a légitársaságok és a telekommunikációs cégek láttak eddig lehetőséget az ilyen kártyákban. A benzinkutak közül az egyik legelőnyösebb konstrukcióval a Shell és a Citibank rendelkezik. A két cég közös kártyájával fizetve minden Shell kúton történő tankolásunk árából 3 százalékot, a benzinkúton történő vásárlásunk után pedig 1 százalékot takaríthatunk meg. Természetesen nem kell feltétlenül Shell benzinkúthoz ragaszkodni, fizessünk bátran bármilyen más cégnél a hitelkártyával, hiszen ott is 1 százalékkal olcsóbban vásárolhatunk üzemanyagot. Sőt, ha minden további kártyahasználatnál - függetlenül attól, hol milyen típusú kereskedelmi vagy szolgáltató egységben is történik - is ezt a kártyánkat használjuk, további 1 százalékot takaríthatunk meg minden belföldi és külföldi költésünk után. A Shell-Citibank kártyán keresztül közüzemi számláinkat is kiegyenlíthetjük, ha mindezt csoportos beszedési megbízással tesszük, minden számlánkból 1 százalékot jóváír számunkra a bank. Amennyiben a piac másik két üzemanyag vásárláshoz kapcsolódó kedvezményt biztosító kártyájával vetjük össze a hitelkártyáját, akkor láthatjuk, hogy ennek a legalacsonyabb az első éves díja, ez a kártya biztosítja a leghosszabb, azaz 21 napos kamatmentes időszakot, két darab társkártyát igényelhetünk díjmentesen az első évre, és még az összegyűjthető jóváírás mértékét sem maximalizálják. Ezen felül a Citibank további betéti és hitelkártyájához hasonlóan a kártyabirtokosok az országos Magyar Kedvezményhálózat tagjainál 5-50 százalékos kedvezményt is kapnak kártyájuk felmutatásával több, mint ezer kedvezményadó helyen országszerte. A pénzintézet szerint a tudatos kártyahasználók évi mintegy 25 400 forintos megtakarítást érhetnek el ezzel a kártyával, ha minden hónapban körülbelül 25 000 forint értékben kell a Shellnél tankolnunk, és egyéb költéseinket (nagyjából havi 45 000 forintért) és közüzemi számláinkat (megközelítőleg havi 35 000 forintért) is a kártyával kell rendeznünk.
A telekommunikációs cégek többsége is rendelkezik ilyen kártyával: Vodafone előfizetőknek szól az OTP Vodafone kártyája, UPC-seknek a Budapest Bank (BB) UPC kártyája, illetve a Citibank és a Magyar Telekom együttműködésében igényelhetünk Magyar Telekom-Citibank Hitelkártyát is. Utóbbi kettő nagyon hasonló elven működik, többnyire ugyanazokért a tranzakciókért kaphatunk jóváírást a különböző szolgáltatóknál. A BB UPC kártyája a vásárlásaink után 2 százalékos jóváírást ad, csoportos beszedési megbízás alapján befizetett UPC számlánk alapján maximum 6 százalékot írnak jóvá. A Citibank kártya tulajdonosai ezzel szemben 5 illetve 10 százalékos jóváírásban részesülhetnek attól függően, hogy ezüst vagy arany szintű ügyfelek. A Citibank kártyája mellett szólhat még az első éves díjmentesség, valamint a három hónapos promóciós időszakban megduplázott - 10 illetve 20 százalékos - jóváírás is. Ez a kártya különösen azoknak előnyös, akiknek a családja több T-Mobile vagy T-Home előfizetéssel rendelkezik, mert a jóváírások mértéke összevonható, így még magasabb megtakarítási összeg érhető el.
Ezek mellett a kártyák mellett a sokat utazóknak, utazást kedvelőknek különösen hasznosak lehetnek a légitársaságokkal együttműködésben piacra dobott hitelkártyák. Ilyen konstrukcióval a Citibank, az MKB Bank, illetve az Erste Bank is rendelkezik. A Citibank a Malévval, az MKB a Lufthansával, az Erste Bank pedig a WizzAirrel működtet társmárka hitelkártyát. A Citibank és MKB kártyákat értékajánlatukból adódóan könnyen összehasonlíthatjuk, addig az Erste WizzAir kártyájának kedvezményei és üzleti modellje jelentősen eltér a klasszikus légitársaságok pontgyűjtési és beváltási lehetőségeitől. A nemzeti légitársaságok esetében a költésekkel mindegyik esetben pontokat gyűjthetünk, melyeket idővel repülőjegyekre válthatunk be különböző kondíciók mellett. Havi 120 000 forintos költés mellett az Arany Malév kártya esetében már egy éven belül meglehet az első jegy, igaz akkor még limitált a választható desztinációk száma.
Kétévnyi pontgyűjtés után a fenti költéssel számolva már az Ezüst Malév és az Arany MKB is eléri a repülőjegy belépő szintjét. Természetesen minél több pontot gyűjtünk, annál több szolgáltatást kaphatunk és az elérhető úti célok köre is egyre szélesebb. Ezekről az összegyűjtött pontokból megszerezhető repülőjegyekről tudnunk kell azonban, hogy a reptéri illeték díját sem a Malév sem a Lufthansa esetében sem tartalmazza - ezt külön ki kell fizetnünk. A Malévos kártya mellett szól ugyanakkor a jó menetrend, a közvetlen járat kényelme és a rugalmas változtatási feltételek. Ezzel szemben a Lufthansa belépő szintű repülőjegyeinek megszerzéséért az elért 15 000 ponton felül rengeteg foglalási feltételnek is meg kell felelnünk. Viszont az is igaz, hogy ezzel a légitársasággal (így az MKB-LH a co-branded hitelkártyájának segítségével) Európán belül bárhová eljuthatunk - de van ahová csak átszállással. Az Erste-WizzAir együttműködés esetében vásárlásainkkal nem pontokat, hanem egy keretet gyűjtünk, amit a WizzAir-nél költhetünk el repülőjegy vásárlásra. A belépő szintet itt körülbelül 20 000 forint jelenti, hiszen ezen az áron már lefoglalhatunk utakat (illetékkel együtt!) de mindenképp számolnunk kell azzal, hogy jelen esetben egy fapados légitársaságról van szó. Így a szigorú foglalási és változtatási feltételek, a sokszor napunkat keresztbe vágó menetrend, úti célunktól távoli reptérre történő érkezés és számos felár (például telefonbeszélgetés az ügyfélszolgálattal, check-in és foglalási díjak, poggyászdíj) keserítheti meg életünket.
Ha ismerjük fogyasztási szokásainkat és utánanézünk a különböző cégek által kínált opcióknak, az így kiváltott co-branded kártyáinkat pedig tudatosan használjuk, jelentős megtakarításokat érhetünk el - szemben a "sima" hitelkártyákkal. Használjuk tehát őket, de tájékozódjunk a lehetőségeinkről, hogy a lehető legtöbbet hozhassuk ki kártyáinkból.
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.