Újra csökkenteni kényszerült idei gyártási terveit a Magyar Suzuki Zrt., az exportpiacok lassulása miatt - tudta meg a Napi Gazdaság a társaságtól. Az európai újautó-piac 6,6 százalékos szűkülését közel kétszeresen meghaladó tempóban, bő 11 százalékkal csökkentek idén január-augusztusban a Suzuki eladásai az EU és az EFTA tagállamaiban - derül ki az európai autógyártók szövetsége, az ACEA friss adataiból. Ez a térvesztés - szemben az Audi-eladások növekedésével és a Mercedes-forgalom stagnálásával - kedvezőtlen fejlemény a magyarországi ipari termelés szempontjából is. Az európai piacokat ugyanis döntő részben az Esztergomban gyártott modellekkel látják el, ráadásul az üzem beszállítói között 30 százalék a hazai társaságok aránya.
210 ezret lehetne gyártani, de csak 155 ezret tudnak eladni
Az első nyolc hónapban 106,2 ezret helyeztek forgalomba Európában a japán márka autóiból, amihez képest csak sovány vigasz, hogy a látványos autócsere-akciónak köszönhetően a magyar piacon javítani tudott a Suzuki. A Magyar Suzuki Zrt. már a nyáron jelezte, hogy nem tudja tartani korábbi termelésnövelési terveit, a februári prognózisban szereplő 180-185 ezres idei darabszámot 170 ezresre korrigálták, ami lényegében a gyártás stagnálását jelenti az elmúlt években tapasztalthoz képest. Rossz hír, hogy Esztergomban az európai exportpiacok lassulása miatt azonban a terveket újra át kellett dolgozni, és most úgy tűnik, összesen 155 ezer autót készít a gyár idén - tudtuk meg a társaságtól. A 2007-es hatezer fős csúcsról mintegy 3400 főre fogyatkozott gárda ugyanakkor - ha volna megrendelés - évi 210-220 ezer autót is le tudna gyártani.
A kereslet szűkülése és a gyártási tervek visszafogása magyarázza azt a közelmúltbeli esztergomi bejelentést is, amely szerint a gyár a jelenlegi kettő helyett egy műszakban dolgozik novemberben és decemberben - igaz, legalább létszámleépítésre nem kerül sor. A Magyar Suzuki ennek kapcsán kérdésünkre közölte: annak részleteit, hogy az egy műszakra való átállást megvalósításának miként valósítják meg, illetve hogy ez hogyan érinti a dolgozók munkaidőkeretét és fizetését, még csak ezután dolgozzák ki. Az egyműszakos termelés nem ismeretlen Esztergomban, hiszen az üzemnek tavaly közel egy hónapig így kellett működnie, a Japánban történt természeti katasztrófa kialakult alkatrészhiány miatt.
Nagyot esett a Ford
Visszatérve a teljes európai autópiac teljesítményére, az augusztus hónapban regisztrált 8,5 százalékos év/év elmaradás az esztendő második legnagyobb mínuszát jelenti, így az első nyolc hónapban 8,59 millió személygépkocsira került rendszám. A legnagyobb piacok felemásan teljesítettek: a brit stagnált, a spanyol több mint 3 százalékkal bővült, míg a német közel öt százalékkal csökkent, a franciaországi és az olaszországi visszaesés pedig kétszámjegyű volt. Mindezzel együtt a január-augusztusi teljesítmény a két utóbbi piacon szintén jelentős elmaradást mutat, szemben a brit többlettel és a németországi mérsékelt csökkenéssel.
A magyarországi piac teljesítményéről részletesen itt olvashat, a hazai használtautó-import látványos növekedéséről szóló írásunkat pedig itt találja.
Ami a gyártókat illeti, az első tízben a legnagyobb visszaesést (-28,7 százalék) a Ford szenvedte el, de bőven átlagon felüli a GM és a Fiat 18 százalékot közelítő esése is, miközben a VW-csoport 1,6 százlékos növekedést ért el az Audinak és a Skodának köszönhetően. A nyolchavi adatok alapján szintén felmutatott némi bővülést a VW, szemben a PSA, a Renault, a GM, a Ford és a Fiat kétszámjegyű zuhanásával. A kisebb piacrészesedéssel bíró gyártók között szembeszökő volt a dél-koreaiak előretörése: a Hyundai 291 ezres nyolchavi darabszáma közel 11 százalékos növekedést takar, míg a Kia kétszer ekkora bővüléssel 222,6 ezerre tornászta fel a forgalomba helyezett autói számát.
Gyártó | Darab | Vált.* (%) |
VW | 2 144 093 | +0,5 |
PSA | 1 025 240 | -13,4 |
Renault | 728 764 | -16,1 |
GM | 701 912 | -11,7 |
Ford | 644 997 | -12,0 |
Fiat | 557 090 | -16,6 |
BMW | 518 856 | -2,6 |
Daimler | 438 490 | -1,7 |
Toyota | 368 082 | -0,3 |
Nissan | 295 054 | -3,6 |
*az egy évvel korábbihoz képest Forrás: ACEA |