2023-ban a SZÉP-kártya költések minden korábbit felülmúltak, a felhasználók 449,4 milliárd forintot költöttek a teljes évben. Ez a tavalyi adatot 17 százalékkal szárnyalta túl, 2019-hez viszonyítva pedig több mint kétszeresére nőtt, de reálértéken is 61 százalékkal emelkedett a költések összege.

A decemberi feltöltések egyébként történelmi magasságokat értek el. A havi feltöltések értéke 83 milliárd forint volt, ami az egy évvel ezelőtt szinten 58 százalékkal haladta meg. A felhasználók száma is jelentősen bővült, most már több mint 2,7 millióan rendelkeznek SZÉP-kártyával. Az elfogadóhelyek száma 10 százalékkal bővült, így jelenleg már körülbelül 60 ezer szolgáltató van, ahol elfogadják ezt a fizetési módot. A munkavállalóknak feltöltött összegek negyedével emelkedtek meg tavaly az egy évvel korábbi adatokhoz képest.

Nem csak hidegélelemre kell

A turisztikai szolgáltatók SZÉP-kártyás forgalma közel 15 százalékkal bővült 2023-ban éves szinten, mindezt úgy, hogy 2023 augusztus és december között a cafetériát hideg élelmiszerre is el lehetett költeni. A Nemzeti Turisztikai és Adatszolgáltató Központ (NTAK) adatai szerint a szállodák között a négycsillagos hotelekben költötték a legtöbbet az ügyfelek, de népszerűek voltak az éttermek és turisztikai attrakciók is. A szálláshelyeken több mint félmillió felhasználó vette igénybe számlájának kiegyenlítéséhez a SZÉP-kártyát.

Kép: Economx

A Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) elemzése szerint egyébként a turizmus nyári és év végi hajrájához is nagyban hozzájárulhatott a SZÉP-kártya alkalmazása a cafetéria rendszerben. Ennek is köszönhetően a turisztikai szolgáltatásokra fordított összeg tavaly decemberben 13 százalékkal emelkedett.

A turizmus motorjának is szokták nevezni a SZÉP-kártyát, különösen igaz ez a vidéki területekre, ahonnan a belföldi forgalom zöme érkezik.

Digitalizáció a cafetériában is?

A SZÉP-kártya szolgáltatók közül elsőként a K&H tette elérhetővé még novemberben, hogy a juttatást digitálisan, azaz érintésmentes terminálnál és okoseszközös fizetésnél is használni lehessen.

Az innovatív szolgáltatást a pénzintézet azon ügyfelei vehetik igénybe, akik SZÉP-kártya birtokosok és egyben K&H bankszámlával rendelkező ügyfelek is. Emellett a telefonjuknak NFC funkcióval és iOS vagy Android operációs rendszerrel kell rendelkeznie, sőt a szolgáltatás még az Apple Watch okosórán is használható.

„Ma már a vásárlók részéről alapvető elvárás, hogy szeretnének mindent kényelmesen, gyorsan és biztonságosan intézni a mobiljukról” – mondta Árva András, a K&H lakossági szegmensért felelős marketing és értékesítés támogatás vezetője.

SZÉP-kártyát jelenleg csak három bank kínál: az OTP, az MBH és a K&H Bank. Megkerestük a két másik hazai szolgáltatót, tervezik-e a kártyák digitalizációját.

  • Az MBH Bank lapunknak megküldött válaszában azt írják, jelenleg is vizsgálják a digitális SZÉP-kártya bevezetésének lehetőségét és az ezzel kapcsolatos ügyféligényeket. Emlékeztettek: a bank erre a célra kialakított mobilapplikációjában már most is számos hasznos funkció elérhető, biztonságosan aktiválható a kártya, vagy a visszaélések megelőzése érdekében fel is függeszthető, majd egyszerűen reaktiválható, szükség esetén le is tiltható. „Az appba belépve kényelmesen nyomon követhető az egyenleg és a számlatörténet, valamint lehetőség van internetes előrefizetést indítani” – húzták alá.
  • Az OTP Bank stratégiai elképzelései között szintén szerepel a kártya digitalizálása. Kutatásukból azonban az derült ki, hogy az elfogadóhelyek száma sokkal fontosabb a pénzintézet ügyfeleinek, mint a kártyadigitalizáció, ezért elsősorban a hálózat bővítésére koncentrálnak. Kiemelték: a SZÉP-kártya használatával jelenleg is elégedettek a kártyabirtokosok.

Okosfizetés

A hagyományos bankkártyás fizetéseknél egyébként szereti a lakosság a digitális megoldásokat, legnépszerűbb a bankkártyák mobiltárcákba való integrálása. Az Apple Pay a Magyar Nemzeti Bank (MNB) elemzésében részt vevő bankok mindegyikében rendelkezésre áll, továbbá vagy saját mobilfizetési megoldás, vagy a Google Pay szolgáltatása közül legalább az egyik elérhető az összes bank ügyfelei számára.

Ezek a technológiák valószínűleg azért ennyire népszerűek, mert sokkal kényelmesebb, sőt gyorsabb is a fizetés az okoseszközök használatával. Nem kell magával vinnie a kártyáját, elég a telefont vagy az okosórát magánál hordani, ami valószínűleg egyébként is a zsebében lenne. A mobiltárcás költéseknél ráadásul a saját eszközön kell hitelesítenie magát az ügyfélnek, így értékhatártól függetlenül érintésmenetes a fizetés.

Jelenleg már több mint 1,7 millió kártya van mobiltárcába regisztrálva itthon, a technológia az utóbbi 2-3 évben vált igazán népszerűvé. 2022-es a legfrissebb adat a mobilfizetések összegéről: több mint 200 millió forintot költöttek „telefonnal” a magyarok.

Ez alapján elmondható, a felnőtt lakosság közel negyede használja a telefonos érintéses fizetést. Ők, ha rendelkeznek SZÉP-kártyával, valószínűleg szívesen váltanának digitális megoldásra.

Egyre több helyen fogadják el

Az MBH Bank ügyfelei közel 40 ezer elfogadóhely között válogathatnak, a K&H-nál több mint 41 ezer a SZÉP-kártyás elfogadóhely, az OTP Banknál pedig az elfogadóhelyek száma már átlépte a 60 ezer felhasználót.

A K&H digitális SZÉP-kártyát egyébként nem lehet az összes elfogadóhelyen használni, egyelőre hatezer esetében van erre lehetőség, 2024 közepére azonban a teljes hálózaton elérhetővé teszi az érintéses fizetést a bank.