A Sciamus szerint a pénteken elfogadott telefonadót a szolgáltatók, ahogy tehetik, az ügyfelekre terhelik, és ez bizonyos csoportokat rendkívül hátrányosan érint majd. A törvény értelmében a szolgáltatók rövid távon nem terhelhetik át az új adót az előfizetőkre, mert meglévő szerződéseiket nem módosíthatják (a hűségszerződések időtartama alatt a szolgáltató sok esetben vállalja, hogy az adott időszakban nem módosítja a tarifákat), de ez hosszú távon elkerülhetetlen lesz a tanácsadó cég szerint.

Az adó hatására a szolgáltatók a SciamuS várakozása alapján vagy megszüntetik a csoporton belüli, gyakran nullaforintos perdíjat vagy a látványos áremelést elkerülendő, a havi díjat (ami sok esetben részlegesen vagy teljes mértékben lebeszélhető) emelik, a SciamuS számításai szerint körülbelül 50 százalékkal. A július 1-jétől hatályos törvény értelmében a csoporton belüli hívásokat, a kék (belföldön egységesen helyi tarifával hívható) és zöld (az ügyfél számára ingyenesen hívható) számokat is terheli adó, ez utóbbiakat a nagy közműszolgáltatók, biztosítók, bankok, illetve maguk a hírközlési cégek működtetik, mivel ez az egyik legköltséghatékonyabb módja az ügyfélpanaszok, kérdések kezelésének. A költségek részbeni vagy teljes átvállalásával ezek a szolgáltatók eddig kifejezetten ügyfélbarát telefonos ügyfélszolgálatot üzemeltettek. Azt már nem a SciamuS teszi hozzá, hogy bónuszként ezek a cégek megnövekedett ügyfélpanasz-mennyiséggel is számolhatnak, ha az ügyfél úgy érzi, nem kerül elég gyorsan sorra, esetleg eltévedt a menürendszerben.

Azon intézmények, vállalatok, amelyek nem használnak vezetékes telefont, hanem csoporton belüli hívásokkal oldják meg a kommunikációt munkaidőben, szintén nem járnak jól. Pedig az esetek többségében ezt azért teszik, mert ez az egyetlen megoldás. A munkavégzés helye változik, gyakran hirtelen, illetve kiemelt jelentősége van annak, hogy minden esetben elérhetőek legyenek a munkatársak. Ebbe a csoportba tartozik jó néhány kórház, akiket kifejezetten hátrányosan érint majd a módosítás, kommunikációs költségeik lényegesen nőnek, hiszen az új közterhet előbb-utóbb (például a szerződések újratárgyalásánál) nagy valószínűleg áthárítják a szolgáltatók az ügyfelekre.

Hátrányosan érinti továbbá a dolgozói és családi csomagokat, vagyis a munkavállalókat és családjaikat, akik eddig ingyen beszélhettek egymással, a jövőben ezt lényegesen drágábban tehetik meg, mivel könnyen előfordulhat, hogy jelentősen átalakulnak, esetleg megszűnnek ezek a csomagok.

A SciamuS jogértelmezése szerint a Skype és más internet alapú telefonhasználat nem lesz adóköteles, hiszen a törvény szerint telefonszolgáltatásnak minősül a belföldi vagy nemzetközi számozási tervben szereplő hívószám vagy hívószámok, és ez a Skype-ról alapbeállítások esetén nem mondható el. Az adó a nemzetközi hívásokat is terheli, a szakértő szerint a pontatlannak tűnő megfogalmazás további vitákat generálhat, hogy a magyar ügyfelek külföldi roaminghívásai adókötelesek lesznek-e. Kérdéses az is, hogyan oszlanak meg majd a pluszköltségek az ügyfelek egyes csoportjai közt, a hírközlési cégeknek vannak jó és kevésbé jó érdekérvényesítő képességgel rendelkező ügyfelei is, előbbiek nyilván nagyobb eséllyel védhetnek ki egy nagyobb tarifaemelést.