Nem lehet azt mondani, hogy régen minden jobb volt, korábban minden más volt, de mindig minden változik: az emberek, a társadalom és az oktatás is, mondta Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár az Új Köznevelés című lap szeptemberi számában.

tanulók soha nem látott mértékben használnak digitális eszközöket; ez a globális jelenség például nincs olyan jó hatással a klasszikus szövegértésre, ugyanakkor erősíti a digitális készségeket. A tanulás motivációja is csökkent, ma megmagyarázhatatlanul sokan szeretnének influenszerek lenni, és úgy vélik, hogy ehhez nem kell tanulni. 

Ugyanakkor a pedagógusszakma társadalmi presztízse az elmúlt évtizedekben nem javult annyit, mint szerették volna

– tette hozzá az államtitkár.

Digitalizáció, egyéni profil

digitális kompetenciaméréssel kapcsolatban megjegyezte, hogy ez óriási változás. A digitális mérések lehetővé teszik azt is, hogy egyéni profilokat lássanak a szoftverek, amelyek alapján idővel a mesterséges intelligencia testreszabott feladatokat tud kínálni a tanulónak.

státusztörvény vagyis az új, pedagógusok életpályájáról szóló törvénnyel kapcsolatban megjegyezte: egy új, innovatívabb megoldásban gondolkodtak. Mégpedig, hogy érdemesebb egy kevésbé merev – vagyis nem az egykori bérkategóriák, a végzettségek és az életkorok alapján működő – rendszert kialakítani, ahol nagyobb hangsúlyt fektetnek az egyéni teljesítményre.

pályakezdőknek pedig nagy segítség lesz, hogy nem kell sokat várni arra, hogy versenyképes bért kapjanak. Ez a változás vonzóbbá fogja tenni a pedagógus hivatást a fiatalok számára, javulni fog a korfa – mondta Maruzsa Zoltán.

Ez egy tesztév lesz

A teljesítményértékelés terén az elkövetkező évre tesztévként tekintenek – anyagi vonzata még nem lesz a teljesítményértékelésnek, és arra is készek, hogy a pilot év végén – vagyis jövő nyáron – újabb módosítások jöjjenek.

Az új jogviszony alapján például a szakképzésben a Munka Törvénykönyve a mérvadó, és 50 nap szabadságot tudnak adni a tanároknak, míg más munkakörökben – például az ipar világában – ez túl sok lenne.

Ez az új jogviszony az állami, az egyházi és a magánfenntartású intézményekre is vonatkozik, ami a korábbiakkal szemben azért fontos, mert végre egységes jogszabály vonatkozik a pedagógusokra, megszűnik az a helyzet, hogy a rendszer kétharmada közalkalmazott, de a többiek a Munka Törvénykönyve szerint működnek.

Arról is beszélt, hogy 2025-ig jelentős béremelés kapnak majd a tanárok.

Átalakították a tanárképzést 2021-ben, idén pedig korábbi tanulmányokra épülő, rövid ciklusú pedagógusképzések indítottak. Szimbolikus lépés, de a következő tanévtől a pedagógusképzésben oklevelet szerzők az orvosokhoz hasonlóan esküt tesznek majd az egyetemi diplomaosztó ünnepségen.