A tanácsadó cég idén iparágakra vonatkozó reputációs kutatást készített, amelynek keretében az IT és telekommunikáció, az elektronika, az egészséggazdaság, valamint a pénzügyi szektor legnagyobb 10 (a pénzügyi szektor esetében 12) vállalatát vizsgálták, az adatfelvételre 2011 márciusában került sor. A kutatást végző cég a Figyelő Top 200 iparági rangsorait vette alapul, amikor kiválasztotta a vizsgálat tárgyát képező szektorokban szereplő 42 vállalatot.
A kutatás során egyértelművé vált, hogy az IT és telekommunikációs szektor vállalatainak reputációját elsősorban az általuk nyújtott szolgáltatás észlelt minősége befolyásolja - ez pedig egy sokszor szubjektív módon megítélt, apró hibákkal is komolyan károsítható terület. A legfontosabb dimenzió a kutatás alapját képező öt kritériumból (Hitelesség, Leadership, Vállalati polgárság, Elismertség és Érzelmi közelség) az "elismertség" lett ezen a területen, míg a "leadership", azaz a vezetés a legkevésbé fontos. Az IT és telekommunikáció szektor reputációs rangsorának élén a Vodafone végzett, szorosan mögötte pedig az Ericsson Magyarország és a Magyar Telekom.
Aktív kommunikációjuknak és a több millió hazai előfizetőnek köszönhetően a három nagy mobilszolgáltató dominálja az iparágat - a szektoron belüli versenyük állása a következő: Vodafone (1.), Telekom (3.), Telenor (4.) - állapítja meg a B&P Braun & Partners.
Helyezés | Cég | Pont |
1 | Vodafone Magyarország Mobil Távközlési Zrt. | 31,94 |
2 | ERICSSON Magyarország Kommunikációs Rendszerek Kft. | 31,40 |
3 | Magyar Telekom Távközlési Nyrt | 31,05 |
4 | Telenor Magyarország Zrt. | 30,44 |
5 | UPC Magyarország Telekommunikációs Kft. | 25,09 |
6 | INVITEL Távközlési Zrt. | 22,39 |
8 | DIGI Távközlési és Szolgáltató Kft. | 21,64 |
7 | GTS-DATANET Távközlési Kft. | 21,59 |
9 | ANTENNA HUNGÁRIA Magyar Műsorszóró és Rádióhírközlési Zrt. | 21,04 |
10 | FiberNet Kommunikációs Zrt. | 18,48 |
ÁTLAG | 25,51 |
Az elektronika szektorban elsősorban nagy gyártó cégeket vizsgálták. Ezen a területen volt a legnagyobb különbség a vizsgált cégek megítélése között - ami részben annak is köszönhető, hogy kevésbé ismert, úgynevezett bérgyártó vállalatok is szerepeltek a listán. A szektor legjobb reputációval bíró hazai vállalata a Nokia Komárom Kft. lett, a Philips Magyarország a második, a Sanyo Hungary pedig a harmadik helyen végzett.
Az elektronika komoly bizonytalansági tényezőknek kitett szektor - jegyzi meg a B&P Braun & Partners -, itt ugyanis azonnal megérezhetik a munkavállalók a válság hatásait, és még a japán környezeti katasztrófa is egyből találgatásokat indít el. A kutatás készítői ezért nem tartják meglepőnek, hogy a "hitelesség" lett a legfontosabb kritérium, amibe a megbízható, hiteles tájékoztatást is beleértendő.
Helyezés | Cég | Pont |
1 | Nokia Komárom Kft. | 36,03 |
2 | PHILIPS Magyarország | 32,60 |
3 | SANYO Hungary Ipari és Kereskedelmi Kft. | 28,88 |
4 | ELECTROLUX LEHEL Hűtőgépgyár Kft. | 28,60 |
5 | GRUNDFOS Magyarország Gyártó Kft. | 28,35 |
6 | GE Hungary Ipari és Kereskedelmi Kft. | 28,18 |
8 | Magyarországi Siemens-csoport | 28,10 |
7 | VIDEOTON HOLDING Zrt. | 27,75 |
9 | Flextronics International Termelő és Szolgáltató Vámszabadterületi Kft. | 20,24 |
10 | Jabil Circuit Magyarország Szerződéses Gyártó Kft. | 20,20 |
Átlag | 27,89 |
Az egészséggazdaság olyan összetett szektor, amelyik a hagyományos értelemben vett gyógyszercégek mellett az egészséges életmódra koncentráló élelmiszergyártókat is magában foglalja. Ebben a szektorban a Béres végzett az első helyen, megelőzve a tavalyi lista első helyezettjét, a Richtert, majd a legjobb élelmiszeripari cégként végzett Nestlé következik.
A szektor cégeinek megítélésére a nyilvánvalóan hatással volt az, hogy stabilan átvészelték a válság hatásait: itt volt a legmagasabb az iparági átlag. Az egészséggel foglalkozó cégekkel szemben megfogalmazódik az elvárás, hogy beszéljenek többet az egészségmegőrzésről, a megelőzésről, illetve több, tevékenységükhöz kapcsolódó társadalmi feladatot vállaljanak fel.
Helyezés | Cég | Pont |
1 | Béres Gyógyszergyár Zrt. | 35,51 |
2 | Richter Gedeon Vegyészeti Gyár Nyrt. | 32,96 |
3 | NESTLÉ HUNGÁRIA Kft. | 29,23 |
4 | HERBÁRIA Gyógynövényfeldolgozó és Kereskedelmi Zrt. | 29,20 |
5 | SANOFI-AVENTIS/CHINOIN | 27,76 |
6 | TEVA Magyarország Gyógyszerforgalmazó Zrt. | 27,74 |
8 | EGIS Gyógyszergyár Nyrt. | 27,68 |
7 | DANONE Tejtermék Gyártó és Forgalmazó Kft. | 25,16 |
9 | Novartis Hungária Egészségügyi Kft. | 25,06 |
10 | GlaxoSmithKline Gyógyszer- és Egészségvédelmi Termékek Kft. | 24,32 |
Átlag | 28,46 |
A bankok és biztosítók szektorában lett a legalacsonyabb az iparági átlag, amit azzal indokolnak a kutatás készítői, hogy a pénzügyi válság hatására a pénzintézetek iránti bizalom rengett meg a legmélyebben. A szektorban a CIB Bank végzett az élen, az MKB Bank és az OTP Bank előtt. A legjobb biztosító a negyedik helyen végzett Allianz lett.
Érzelmi szempontból egyértelműen negatívan viszonyulunk a pénzügyi szektor vállalataihoz. Ez többek között abból ered, hogy az ügyfélkapcsolatok terén nincs egyenrangúság, az ügyfelek kiszolgáltatottnak érzik magukat a pénzintézetekkel szemben - véli a B&P Braun & Partners.
A biztosítók tekintetében az is fokozza a feszült viszonyt, hogy a biztosítási ügynökök rövid távú érdekei ellentétesek a biztosítottak hosszú távú elképzeléseivel. Ugyanakkor általános elismertségnek örvendenek a pénzintézetek társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos adományozási programjai.
Helyezés | Cég | Pont |
1 | CIB Bank Zrt. | 27,96 |
2 | MKB Bank Zrt. | 26,93 |
3 | OTP Bank Nyrt. | 26,17 |
4 | Allianz Hungária Biztosító Zrt. | 26,01 |
5 | Erste Bank Hungary Nyrt. | 25,56 |
6 | UniCredit Bank Hungary Zrt. | 25,52 |
8 | Raiffeisen Bank Zrt. | 25,48 |
7 | AEGON Magyarország Általános Biztosító Zrt. | 24,33 |
9 | K&H Bank Zrt. | 23,44 |
10 | ING Biztosító Zrt. | 23,14 |
11 | Generali-Providencia Biztosító Zrt. | 22,65 |
12 | Groupama Garancia Biztosító Zrt. | 20,90 |
Átlag | 24,84 |
A kutatás alapját képező öt dimenzió közül négy szektorból háromban a "hitelesség" bizonyult a legfontosabbnak egy vállalat megítélésénél. Mind a négy esetben a "leadership", lett a legkevésbé fontos dimenzió, vagyis ma elsősorban azt várjuk el egy vállalattól, hogy megbízhatóan, átláthatóan, érthetően tájékoztasson működéséről, szolgáltatásairól, termékeiről.