A negyedévente jelentkező Cofidis Hitel Monitor a karácsonyi bevásárlási szezon közeledtével praktikusan az év végi ünnepi kiadásokat górcső alá. A reprezentatív kutatás eredménye szerint az ünnepi költségvetést átlagosan 118 ezer forintra tervezik a magyar családok az idén, ebből szeretnék kigazdálkodni az ajándékokat és a menü hozzávalóit is. Ez az összeg csaknem 20 százalékkal magasabb a tavalyinál. A többség (61 százalék) tervez ajándékot vásárolni is, átlagosan 47 ezer forintot költene ajándékokra ebben a szezonban. Tavaly karácsonyhoz képest

  • 56-ról 65 százalékra nőtt azok aránya, akik az aktuális havi jövedelmükből tervezik fedezni ezt a kiadást,
  • 40 százalék megtakarításból,
  • 7 százalék pedig hitelből is finanszírozza a szükséges összeget.

A magyarországi munkahelyek többségénél (55 százalék) él valamilyen karácsonyi szokás. Pulykapénzre (azaz az ünnepi pénzbeli juttatásra) a munkavállalók 14 százaléka számít. A céges karácsonyi parti a munkahelyek negyedénél szokás, ünnepi dekoráció is készül (17 százalék), és ebben az időszakban fizetik ki a bónuszokat (15 százalék), valamint tárgyi ajándékot kapnak a dolgozók (14 százalék).

Az impulzusvásárlások kora lejárt

Az üzletekben való nézelődés befolyásolja a választást, de csak a lakosság egyötöde az, amely a karácsonyi bevásárlótúra közben dönti el, mi legyen a fa alatt. A magyarok fele nem bízza a véletlenre, előre kigondolja, kinek mit szeretne venni. Nem meglepő, hogy az ajándékot adók legnagyobb része novemberben rohamozza meg a boltokat, ám a Cofidis kutatásból kiderült, hogy 17 százalékuk már októberben vagy azt megelőzően elkezdte a vásárlást. A toplistát továbbra is

  1. a kozmetikum (31 százalék),
  2. a ruhanemű (29 százalék)
  3. és a márkás italok, élelmiszerek (28 százalék) vezetik.

Ugyanakkor ismét egyre népszerűbbek a konyhai kisgépek, 13 százalék ebben a kategóriában gondolkodik. A hitelmonitorban azt is megvizsgálták, hogy van-e összefüggés a karácsonyi költekezés és az anyagi helyzet megítélése között.

A magyarok 24 százaléka állítja, hogy kényelmesen kijön a jövedelméből, ugyanakkor a háztartások háromnegyedénél hiányos a kassza.

A nagy ünnepi sütés-főzéshez, a terülj-terülj asztalkámhoz azonban a magyarok negyede anyagi nehézség idején is ragaszkodik.

Stresszes a karácsony?

A karácsony a döntő többség szerint szeretettel és békességgel teli időszak, azonban a decemberi zsúfoltság és tolongás a boltokban a magyarok közel harmadát bosszantja. Még tovább fokozza a stresszt az anyagiak miatti aggodalom (27 százalék), az ünnepek előtti kapkodás (24 százalék),a tökéletes ajándék dilemmája (19 százalék), valamint a forgalmi dugók (10 százalék). Az üzletekben idejekorán elinduló karácsonydömpinget, illetve az ott szóló ünnepi háttérzenéket a válaszadók közel fele tartja zavarónak.

Megtudtuk azt is, hogy a magyar otthonok kétharmadában lesz karácsonyfa, 57 százalékukban viszont már műfenyőt díszítenek. Tízből nyolcan ugyanakkora fát állítanak, mint tavaly, és átlagosan 11 ezer forintot terveznek kiadni rá.

Így alakulnak a hitelcélok

A magyarok 9 százaléka tervez hitelt felvenni a következő egy évben. A legnépszerűbb hiteltípus a személyi kölcsön, az átlagos hitelösszeg 1,33 millió forint – összegezte a Cofidis Hitel Monitor az idei negyedik negyedéves hitelcélokat. A leggyakoribb motiváció a lakásvásárlás (31 százalék) és a lakásfelújítás (32 százalék), harmadik helyen az autóvásárlás áll (22 százalék). Ugyanakkor 12 százalék el tudja képzelni, hogy hitelt vegyen fel a családi kassza egyensúlyban tartása, 11 százalék pedig a rezsiszámlák kifizetése céljából.