Jövő év közepéig még nem állítanak fel toronydarukat Rákosrendezőn.

A Rákos-Dubaj előkészítését intéző Építési és Közlekedési Minisztériumnak (ÉKM) egyelőre csak arra van mandátuma, hogy „mindenféle értelemben” megtisztítsa a területet, beleértve az ott élők és a cégek kiköltöztetését és a terület kármentesítését.

Ez volt a fő témája annak a keddi megbeszélésnek, amelyre Csepreghy Nándor, az ÉKM miniszterhelyettese és Pafféri Zoltán, a MÁV vezérigazgatója meghívta Horváth Csaba zuglói polgármestert.

Lázár János tárcája az egykori vasúti területen élő bérlők, összesen 27 család elhelyezéséhez segítséget kért az önkormányzattól.

A terület kiürítése után kezdődik meg az ott felhalmozódott hulladék és szennyezett föld elhordása, ami összességében 170 ezer köbméterre tehető.

Ezzel párhuzamosan elvégzik a terület lehatárolását is, illetve felmérik a vasútüzem területigényét, amely várhatóan több sínpárt jelent majd. Arról egyelőre nem született végső döntés, hogy a síneket lefedik-e.

Horváth Csaba a Népszavának azt mondta, a legjobb az lenne, ha a a vasúti pályát a föld alá süllyesztenék, hiszen lakások és irodák építése ma már nem képzelhető el közvetlenül a sínek mellett. A legfontosabb az, hogy a sínek ne vágják ketté a területet.

Az arab befektetők még nem adtak bővebb információkat a terveikről.

A keddi megbeszélésen is csupán annyit árult el a tárca képviselője, hogy

nagyon sok nyitott kérdés van még, a következő 1-1,5 év pedig a terület megtisztításáról szól.

A tervezési folyamatba bevonják az érintett XIV. és a XIII. kerületet, valamint a fővárosi önkormányzatot.

Az első megbeszélésekre várhatóan néhány hónap múlva keríthetnek sort, míg az építkezés legkorábban a jövő év második felében kezdődhet el.

Az Economx „Megörökölt ipar” című írásában bővebben is foglalkozott a témával. A cikksorozat első részéből kiderült, hogy Pest legnagyobb barnamezős területe a főváros revitalizálásának és a XXI. századhoz igazításának a kulcsa lehetne, ehhez azonban nem a befektetői magánérdekeknek kellene kizárólagosan meghatároznia Rákosrendező jövőjét. Vitézy Dávid városmobilitási szakértő szerint lenne mit eltanulnunk Bécstől ezen a téren is. Az érintett területet a MÁV-nak nyár végéig ki kellene pucolnia, ám egyelőre még azt sem tudni, hogy a két és fél évtizede leégett sportcsarnok törmelékei között van-e veszélyes hulladék – merthogy az egykori BS romjai is ott vannak valahol a föld alatt. Időközben megérkeztek a felmondólevelek is a bérlőkhöz, akik 30 napot kaptak, de a MÁV igyekszik nekik segíteni.