A nyitottság, átláthatóság és elszámoltathatóság jegyében a Facebookot és Instagramot üzemeltető Meta közzétett egy tanulmányt a vállalat algoritmusairól, amelyben bemutatják, hogy mi alapján történik a tartalmak ajánlása a felhasználóknak.

A nagy teljesítményű technológiák, például a generatív mesterséges intelligencia gyors fejlődésének köszönhetően érthető, hogy az embereket érdeklik a lehetőségek és aggasztják a kockázatok

írta blogbejegyzésében Nick Clegg, a Meta globális ügyekért felelős elnöke.

A mesterséges intelligenciát használó rendszerektől kapott adatok alapján történik a tartalmak rangsorolása a Meta számos termékének használati élményeiben, például

  • a Facebook-hírfolyam megtekintésekor;
  • Instagram Reels-videók megnézésekor;
  • vagy épp a Facebook Marketplace böngészésekor.

Az összes platformon és azok különböző részein más-más rendszer működik, hiszen összehasonlíthatatlan a Facebook általános hírfolyama a Marketplace-el vagy az Instagram Explore funkciójával, ahol ismeretlenek (olyan felhasználók, akiket nem követ) tartalmait láthatjuk.

Nézzük meg példaként a Facebook-hírfolyam MI-rendszerét.

A hírfolyamban látható tartalmakat egy mesterséges intelligenciát használó rendszer választja ki, rangsorolja és jeleníti meg a számodra

– írja a részletes jelentés, kiemelve, hogy egy MI-rendszeren belül több gépi modell működik együtt a felhasználói élmény biztosításáért.

A tartalom elsődleges megjelenítése az ön választásain alapul, mint például a közzétett bejegyzések, kedvelt tartalmak, vagy a követett személyek, oldalak. Emellett hirdetések is megjelennek, amelyek demográfiai adatok (például nem, kor, lakhely) alapján kerülnek „kiosztásra a felhasználóknak”.

A mesterséges intelligencia rangsorolja a hírfolyamban megjelenő bejegyzéseket és próbálja előre jelezni, hogy mely tartalmak érdekelhetik önt a legjobban. A feladatokat a következő sorrendben végzi:

  1. Tartalmak összegyűjtése az ismerősöktől, követett oldalaktól, csoportokból.
  2. Ezután az MI-rendszer figyelembe veszi a bemeneti jelzéseket (interakciók, aktivitás a felhasználó részéről), majd az alapján elkészíti a nagyjából 500 leginkább releváns bejegyzésből álló hírfolyamot. A bejegyzéseket a mesterséges intelligencia alapú modell pontszámok segítségév
  3. Miközben használja az oldalt, a Meta előrejelzéseket készít és frissíti a hírfolyamot.

Akár ön is személyre szabhatja a tartalmakat

  • A kedvenc embereket és oldalakat érdemes bekapcsolni, hiszen az ő bejegyzéseiket előre fogja sorolni az algoritmus.
  • A kevésbé kedvelt oldalakat érdemes kikövetni, vagy egyszerűen elrejteni a hírfolyamból.
  • Azt is be lehet állítani, hogy a legújabb tartalmak jelenjenek meg elöl.
  • A több/kevesebb megjelenítése gombbal, vagy az elrejtéssel szintén jelezhetjük az MI-modellnek, hogy kevesebb hasonló posztot szeretnénk látni.

A Meta mesterséges intelligencia alapú modelljei egyébként figyelembe veszik,

  1. hogy várhatóan mennyi időt tölt az adott bejegyzés megtekintésével,
  2. milyen valószínűséggel görget tovább egy bejegyzésen anélkül, hogy reagálna rá valamilyen módon,
  3. várhatóan mennyi időt tölt fényképes tartalom megtekintésével,
  4. milyen valószínűséggel mutat aktivitást egy oldalon/csoportban és elolvassa-e a hozzászólásokat,
  5. megtekint-e egy fényképet újra, miután rákattintott,
  6. és például várhatóan hány hozzászólás születik a bejegyzéshez, ha ön hozzászól.

Teljesen átalakítja a gazdaságot a ChatGPT

Az egyre elterjedtebb mesterséges intelligencia szoftverek teljesen átalakíthatják a munkaerőpiacot, például csökkenhet a manuális munkaerő igénye – hangzott el a Budapesti Corvinus Egyetem ChatGPT és az AI evolúciója című konferencián. Szakértők szerint azonban a vállalkozásoknak fel kell készülniük az MI alkalmazására a mindennapokban. → Részletek