Az Egyesült Királyságban a gépjárműlopások száma az elmúlt évtizedben 75 százalékkal, évi mintegy 130 000 járműre nőtt. Az ellopott autók jellemzően nem csak felsőkategóriás járművek, mint például a Range Roverek vagy a Rolls-Royce-ok, hanem olyan modellek is, mint a Ford Fiesta és a Volkswagen Golf – írja a CNBC.

Az autók gyakran olyan országokba kerülnek, ahol a járművek drágák és hiány van belőlük, például Közép-Ázsiába vagy Afrikába.

A lopások több milliárd fontba kerülnek a brit fogyasztóknak és a gazdaságnak.

Szervezett bűnbandák állnak az autólopások számának növekedése mögött az országban – áll a Royal United Services Institute (RUSI) védelmi és biztonsági szervezet jelentésében. Ezek már kifinomult járműlopási technológiákat használnak az autók meglovasítására, amelyeket gyorsan megtanulnak alkalmazni, amikor az autógyártók bevezetik az új lopásgátló intézkedéseket.

A szervezett bűnözői csoportok az autókat „egy napon belül ellopják, felpakolják és kiviszik az Egyesült Királyságból” – áll az RUSI elemzésében, megjegyezve, hogy a járműlopás már nem alacsony szintű, alkalmi bűncselekménynek számít.

A bűnözők felbátorodtak és szervezettek lettek, viszonylag könnyen képesek ellátni azokat a piacokat, ahol az autók drágák vagy hiánycikknek számítanak, és ahol nagy a kereslet az alkatrészekre vagy a teljes járművekre.

A lopott nagy értékű autók fő exportpiacai között állítólag az Egyesült Arab Emírségek, Grúzia, Ciprus és a Kongói Demokratikus Köztársaság szerepelnek.

Az alkatrészek és a járművek árának általános emelkedése, valamint az ezeken a piacokon tapasztalható kínálati hiány vezetett a legolcsóbb alternatívához, a lopáshoz, legyen az autó vagy éppen alkatrész. A gépjárműlopás jelenleg évi mintegy 1,77 milliárd fontba kerül az Egyesült Királyság gazdaságának, és 2021 óta 82 százalékos növekedést eredményezett a gépjármű-biztosítási díjakban.

A becsült 1,77 milliárd font a „bűnözés költségének” társadalmi és gazdasági mutatójára utal, amely az Egyesült Királyság Belügyminisztériuma által gyűjtött adatokon alapul, és magában foglalja a bűnmegelőzésre fordított összeget, az áldozatnak – legyen az üzleti vállalkozás vagy magánszemély – okozott gazdasági kárt, valamint a lopás helyreállításának költségeit.

Az autólopás és az illegális export nem korlátozódik az Egyesült Királyságra – Kanadában például megnőtt a Közép- és Nyugat-Afrikába küldött lopott autók száma –, de vannak olyan sajátos problémák, amelyek az Egyesült Királyságot sebezhetőbbé teszik az ilyen bűncselekményekkel szemben, mint például földrajzi elhelyezkedése, sziget mivolta, valamint az, hogy a rendőrség – amelynek viszonylag alacsony a költségvetése – elsősorban az erőszakos bűncselekményekre koncentrál. 

Visszafordultak az árak, ilyen is régen volt

Jelentősen csökkent a kötelező felelősségbiztosítás ára. A Netrisk összesítése azt is megmutatja, hogy az autósok többsége már figyeli az árakat, és rutinos szerződő lett. Erről itt írtunk részletesebben >>>