A tavalyi balatoni szezon számai a válság hatásait tükrözték, idén a szakértők szerint inkább stagnálásra, illetve a belföldi turizmus esetében minimális, 1-2 százalékos növekedésre lehet számítani. Tavaly a turisztikai főszezon két legerősebb hónapjában, júliusban és augusztusban 2,5, illetve 7,7 százalékkal több belföldi vendég pihent a Balatonnál, mint egy évvel ezelőtt - tudtuk meg Dani Barbarától, a Magyar Turizmus Zrt. Balatoni Regionális Marketing Igazgatóság vezetőjétől. A válság elsősorban az üzleti és konferenciaturizmust érintette, de a szabadidős családi üdülések számában is megmutatkoztak a hatásai. Az elmúlt évben a belföldi vendégek aránya a régióban 70-80 százalékot tett ki, igaz, a korábbi időszakhoz képest megváltoztak az utazási szokások: lerövidült a tartózkodási idő, gyakoribbak lettek a hétvégi pihenések és az átlagos költés is csökkent. Az eddigi tapasztalatok szerint az előszezoni forgalom kedvezően alakult a Balatonnál, a húsvéti hétvége jó foglaltságot hozott és bízni lehet abban, hogy a májusi, az előszezoni programlehetőségeket népszerűsítő "Balaton7 több mint egy hét" rendezvénysorozat is forgalmat generált a régióban. A tendenciák azt mutatják, hogy a Balatonon újra divat lett pihenni, üdülni, igen széles a termékskála, az aktív időtöltési lehetőségektől kezdődően egészen a wellnessturizmusig. A Balaton elsősorban vízparti üdülőhely. A családi üdülés, mint turisztikai termék köré számos más lehetőség (vízi sportok: vitorlázás, úszás-strandolás, szörf, horgászat, és vízhez nem kötődő aktivitások: kerékpározás, természetjárás, lovaglás, falusi turizmus, gyógy-wellness) társul, köszönhetően a természeti adottságoknak, az utóbbi évek turisztikai fejlesztéseinek. A vitorlázás kiemelt ága az aktív turizmusnak, a legnépszerűbb vízi sport a Balatonon. A tó kapacitása lehetővé teszi még további vitorláskikötők és a kiszolgáló létesítmények, szolgáltatások fejlesztését - mondta el lapunknak a marketingvezető. A Magyar Turizmus Zrt. 2010. évi marketingtervben foglaltaknak megfelelően a külföldi piacok közül elsősorban a szomszédos és közeli országokra helyezik a hangsúlyt marketingtevékenységben, onnan szeretnék hazánkba csábítani a turistákat. A Balaton mint turisztikai termék nagyon sokrétű, jól eladható és keresett szolgáltatás az egészségturizmus, aktív turizmus, bor- és gasztroturizmus és a különböző fesztiválok. A magyar tenger és környéke élménygazdag üdülőhely, aktív és vendégszerető desztináció. Az elmúlt évek fejlesztéseinek köszönhetően a régió szálláshelyszerkezetében átalakulás kezdődött, nőtt a panziók száma, illetve minőségi, 4 csillagos szállodák, konferencia- és wellnessközpontok létesültek. Megújultak a közösségi terek, a sétányok, a parkok, számos vitorláskikötő épült, míg a strandokon szolgáltatásbővítéssel színesítették a kínálatot. Kiaknázatlan lehetőség viszont a télre épülő, illetve télen is igénybe vehető szolgáltatások. Az előszezon fellendítése is fontos feladat a balatoni turizmus szempontjából. A Balaton7 több mint egy hét elnevezésű előszezoni rendezvénysorozat célja éppen az volt, hogy mind a belföldi nagyközönség, mind pedig a szakma megismerje a régió elő-, illetve utószezoni gazdag aktív és passzív szabadidős programlehetőségeit - hangsúlyozta Dani Barbara. Az eseménysorozat keretében idén 25 település 80 programot kínált az ideérkező vendégek számára, az utazókat 30 település közel száz szálláshelye várta kedvezményes üdülési ajánlattal. A nyári programkínálat igen sokszínű. A 2010-es évet a fesztiváloknak szenteli a Magyar Turizmus Zrt. A "Fesztiválok Éve" egész éves kampányévként jelenik meg a Balaton Régió marketingkommunikációjában. A kampányokat évszakonként és célcsoportonként tematizálják, szlogenje: Balaton - a fesztiváltenger. Ennek keretében júniusban többek között a Balaton Bike Fest vagy a Nemzetközi Harley Davidson Találkozó, júliusban a Heineken Balaton Sound Zamárdiban várja az érdeklődőket. Számtalan vitorlásverseny, gasztronómiai program, sporttalálkozó, borünnep, művészeti fesztivál, kiállítás és koncert van még a rendezvénypalettán. Az MT Zrt. Balatoni Regionális Marketing Igazgatósága a tematikus év alkalmából meghirdette a kiemelt fesztiválokat érintő, forgalomjavító céllal életre hívott pecsétgyűjtő akcióját. A Balatont a külföldi turisták közül továbbra is legtöbben a németek és az osztrákok látogatják, őket követik a csehek, szlovákok, oroszok és lengyelek. A világgazdasági helyzet, illetve a forint euróhoz viszonyított árfolyama függvényében a beutazó turizmus esetében az árérzékeny célcsoportoknál az üzenetek között hangsúlyos szerepet kap a kedvező ár-érték arány, valamint a kedvező vásárlóerő-mutató. Átfogó kampányt igyekeznek az összes jelentős küldő országban megszervezni. Bíznak azonban abban is, hogy csakúgy, mint tavaly, a belföldi utazóközönség érdeklődése továbbra is a Balaton felé irányul, a külföldi utazásokkal szemben a belföldi üdülést részesítik előnyben a magyar családok.