Bővíteni kívánja járathálózatát a szlovén Adria Airways, amely az elmúlt két évben ennek éppen ellenkezőjével takarékoskodott. A légitársaság jövő nyáron újraindítja varsói gépeit és új gépet indít Prágába - jelentette be Mark Anzur, a vállalat vezérigazgatója a Slovenian Press Agency hírügynökségnek adott interjújában. Izgalmasabbnak ígérkezik ezeknél, hogy közvetlen járatot indítanának az albán fővárosból, Tiranából Frankfurtba. A cég vezetősége úgy látja, hogy van mit keresnie a Balkánnak ezen a részén, miután sikeresen kapcsolták be Európa légi forgalmába Koszovót.

Az Adria Frankfurtba, Zürichbe, Moszkvába és Brüsszelbe induló gépein éri el a legtöbb profitot. Sajátos módon a belgrádi és a szarajevói járat hozza a legkevesebbet. Anzur szerint a légitársaságnak meg kell változtatnia üzleti modelljét, ha sikeressé akar várni. Az Air Balticnál kipróbált módszer neve: hibrid hálózati-fapados üzemeltetés. Ennek az a lényege, hogy a cég részben a hagyományos légitársaságokra jellemző szolgáltatásokat nyújt, részben úgy működik, mint a diszkontcégek.

Háztól házig

Hosszabb távon az a légitársaság célja, hogy az indulástól a célállomásig szállítsa utasait. Ha például valaki azért repül Ljubljanából Frankfurtba az Adriával, hogy onnan a Lufthansával utazzon tovább New Yorkba, akkor ez jóval kevesebb hoz a szlovén vállalatnak, mint amikor az utas csak Ljubljana és Frankfurt között repül a céggel. Anzur úgy gondolja, hogy az elmúlt évek költségcsökkentéseinek köszönhetően évek óta először idén nyereséges lehet az Adria.

A további megtakarítások érdekében egyes járatokon csökkentik a gépek számát: inkább nagyobb repülőgépekkel visznek több utast ritkábban, mint kisebbekkel kevesebbet sűrűbben. Ezzel tudják mérsékelni a jegyárakat. A cég eladta egyik Airbus A320-as gépét és kivonta a forgalomból az egyik Bombardier CRJ200-asát, amelyet később értékesítenek.

Anzur magabiztosan nyilatkozott a nevét Jat Airwaysről a hét végén Air Serbiára változtató versenytársról, amelynek majdnem fele arab befektető kezébe kerül. Úgy gondolja, hogy ez a vállalat egyelőre nem jelent komoly fenyegetést az Adriára. Ugyanakkor máris okoz némi fejfájást a szlovén társaságnak, hogy az Air Serbia lecseréli teljes gépparkját, ezért a korábbi terveket sutba dobva nem vásárolja meg az Adria egyik A319-esét. Emellett még idén elindítja ljubljanai járatát.