Miután az EU 48 százalékos vámot vetett ki a kínai elektromos járművekre, az ázsiai ország gyártói kénytelenek a helyi iparral szövetkezni, hogy a szalagról újonnan legördült járműveiket helyi gyártásúnak tekintsék. Máskülönben akár több ezer euróval is drágábbak lennének egyes modellek, ami miatt épp a kínai márkák sikerének kulcsa veszne el: az elérhető fogyasztói ár.
Noha már a vám bevezetése előtt is akadtak gyártók, akik nyíltan beszéltek arról, hogy Európában terjeszkednek – a piacvezető BYD is Szegeden terjeszkedik –, az ilyen törekvések mostanra már minden gyártó számára elsődlegessé váltak:
- Barcelona hamarosan a Chery Automobile Co. által gyártott Omoda E5-nek ad otthont,
- Lengyelországban a Leapmotor T03 városi autók gördülnek ki a Jeep-et és a Fiatot is gyártó Stellantis összeszerelőüzeméből,
- a BYD pedig Magyarország mellett Törökországban is terjeszkedne,
- ahogy a Zeekr is az európai gyárának helyszíneit mérlegeli.
A Bloomberg szerint az európai szereplők számára kockázatot jelent a kínai autók érkezése, akiknek ezért nincs is más választásuk, minthogy partnerséget kössenek velük, mivel saját telephelyeik egy részének bezárásával kell szembenézniük, hogy a globális értékesítés növekedésének visszaeséséhez alkalmazkodni tudjanak.
A kínai gyártók pedig nem várják meg, hogy kialakuljon a teljes kép a vámokkal kapcsolatban, mert a profitjuk mindenképpen drámaian visszaeshet, feltéve, ha nem akarják a fogyasztókat kitenni a modellek drasztikus drágításának. Ezért a SAIC máris tárgyalásokat kezdett a spanyol kormánnyal egy európai gyártóüzem megépítéséről, ahogy a Geely tulajdonában lévő Volvo is felgyorsította az új EX30 modelljének a belgiumi Gentben lévő gyártását.
A fentieken túl Olaszországban Giorgia Meloni kormánya is már a kínai gyártóknak udvarol, bár az ország legnagyobb autógyártói közül néhányan ellentmondásos érzéseket táplálnak a verseny erősödésének lehetőségével kapcsolatban: a Stellantis vezérigazgatója például többször is aggodalmát fejezte k ia kínai cégekkel kapcsolatosan, annak ellenére is, hogy a cég a Leapmotorral összefogott.
Beszáguldanak a kínai autók a magyar gépjármű-piacra
Két új márka jelenik meg a hazai piacon, egyelőre benzines változatban.Ha többre kíváncsi, itt olvashat tovább.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Visszanyalt a fagyi: újabb devizahiteles nyert pert, megkopasztja a bankot a győztes ügyfél
Orbán Viktor a brüsszeli csúcs után: Vétójog nélkül nincs értelme, hogy az unióban legyünk
Történelmi döntés: vényírási jogosultságot kapnak a gyógyszerészek, már régóta vártak erre
Durva számokat közölt a Wolt – akadt, aki félszáz pizzát és spagettit rendelt
Napirendre került: tarthatatlan a 28 500 forintos minimálnyugdíj, ennyiből nem lehet megélni
Ilyen sem volt még, norovírus után nyomoz a rendőrség
Személyi következménye lett a kitudódott vezetői fizetéseknek a HUN-REN-nél
Nagy karácsonyi bevásárlói kisokos: megmutatjuk, hol mit érdemes megvenni
Putyin már tudja, hogyan lehet akkora béke, amekkora még sohasem volt