Cézanne, Degas és Monet volt a sztár a Sotheby's és a Christie's árverésén
Rekordok dőltek meg a napokban mindkét nagy aukciós ház, a Christie's és a Sotheby's aukcióin is, ahol impresszionista és XX. századi műalkotásokat árvereztek. Mindkét aukció igazi esemény volt a műgyűjtők körében: ritka értékes művek tűntek fel és keltek el késhegyre menő versenyben, igazolva azt, hogy manapság egyre több és egyre tehetősebb műgyűjtő versenyez egyre kevesebb műalkotás megszerzéséért.
A Christie's londoni árverésének sztárja Cézanne egyik alkotása volt. A Csendélet gyümölccsel és gyömbéres korsóval 1977 óta a National Galleryben volt látható, ám csak kölcsönbe kapták azt. Jussi Pylkkanen, a Christie's impresszionista részlegének főigazgatója elmondta, hogy a festményt még az aukció előtt felajánlották megvételre a National Gallerynek. Mivel már most is imponáló Cézanne-gyűjteményük van, az intézmény úgy döntött, hogy beszerzésre fordítható korlátozott keretét másra kell összpontosítania. A festményt most először értékesítik a szabad piacon, mégpedig a híres berlini kiadó, Bruno Cassirer leszármazottai. Cassirer 1898-ban Paul nevű műkereskedő unokatestvérével lépett üzleti kapcsolatra. Ők ketten úttörőként közvetlenül egy francia műkereskedőtől, Ambroise Vollard-tól vásároltak Cézanne-képeket. Vollard a XIX. század végén, a XX. század elején azon kevesek közt volt, akik Cézanne, Matisse és Picasso képeit népszerűsítették. A most árverezett Cézanne-kép egyike volt annak a 150 alkotásnak, melyet 1895-ben Vollard galériájában kiállítottak, ez pedig jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy a nagyközönség meg- és elismerje a művész tehetségét. Cezanne-t (1839-1906), akit Matisse egyszer a festészet istenének nevezett, ma a modern művészet atyjának tartják. Képei manapság rekordösszegekért cserélnek gazdát. Tavaly például egy csendélete 36,5 millió fontért (1 font = 410 forint) kelt el a Sotheby's New York-i árverésén. Kortársai azonban műveit esetlennek és befejezetlennek tartották. Egyik kritikusa bírálta ingatag ecsetkezelését, egy másik művészi tréfának nevezte festészetét.
Camille Pissarro azon művészek között volt, akik megértették és méltányolták őt. 1895-ben azt írta fiának: "Nem is hinnéd, mennyi fáradságomba kerül, hogy meggyőzzek bizonyos művészetkedvelőket, az impresszionisták barátait Cézanne nagyságáról és ritka tulajdonságairól. Talán századok is eltelnek majd, mielőtt az emberek ráébrednek erre."
A Christie's által árverésre bocsátott kép születésének pontos dátumát nehéz megállapítani, mivel a művész gyakran visszatért a képhez, és bizonyos részeit átdolgozta. Az aukción szerepelt változat 1895 körülről származik, és kétségtelenül az egyik legérettebb, legkidolgozottabb alkotása.
Az árverést érthetően óriási várakozás előzte meg, így nem meglepő, hogy a Cézanne-csendélet 12,1 millió fontért talált új gazdára. Az aukció összességében 30,7 millió font bevételt eredményezett, amivel a Christie's illetékesei igencsak elégedettek voltak. Az impresszionista alkotókat rendkívül kedveli a közönség, így ez a korszak az árverések sztárja - fűzte hozzá az értékeléshez a Christie's szóvivője.
Ezt bizonyítja a másik híres aukciós ház, a Sotheby's londoni árverése is, amely ugyanebből a korszakból származó kiemelkedő alkotások aukcionálásával 45,8 millió fontos rekordbevételt ért el. Itt a sztár egy szobor volt: Edgar Degas 14 éves táncoslányka című alkotása. A szobrot egy névtelenségbe burkolózó, telefonon licitáló magángyűjtő vette meg, 7,7 millió fontért. A bronzfigurát (az eredeti tütüvel és hajpánttal) most először bocsátották európai árverésre, és rekordot ért el abban is, hogy óvilági aukción eddig szobor ilyen magas áron még sohasem kelt el. A 14 éves táncoslányka viaszváltozata 1879-1881 körül készült, ez volt az egyetlen szobor, melyet még Degas életében kiállítottak. Először az 1881-es VI. impresszionista kiállításon mutatták be, ahol a mű realizmusa szinte sokkolta a korabeli kritikusokat. Ugyanennek a szobornak egy másik öntvénye tavaly novemberben 12,3 millió dollárért kelt el a Sotheby's New York-i árverésén.
A táncosnő témája egy másik képen is felbukkant: Henri Matisse színpompás és határozott geometrikus motívumokat felvonultató, Táncosnő fotelben pepita kockás padlóval című művén, amelyhez Carla Avogadro táncosnő, Matisse állandó modelljének nővére ült modellt. Ez a festmény a kikiáltási ár több mint kétszereséért, 4,9 millió fontért kelt el, szintén egy magángyűjtőhöz került.
Az árverés legdrágább tétele Claude Monet korai impresszionista mesterműve, a Truoville-i strand (La Plage a Trouville) volt. Az árverés előtti 10 millió fontos becslést túlszárnyalva, 11 millió fontért vásárolta meg egy magángyűjtő. A kép 1870 nyarán készült azon a divatos tengerparti üdülőhelyen, ahol a mester a nyarakat töltötte feleségével, Camille-lal, és amely több képének is témája.
Melanie Clore, a Sotheby's impresszionista és modern művészeti osztályának vezetője az esemény utáni villámértékelésében azt mondta: "Nagyon elégedettek vagyunk az árverés eredményével, amelyen felelősségteljes licitálók juthattak hozzá a legkiemelkedőbb minőségű alkotásokhoz, melyek újonnan kerültek be a piac vérkeringésébe, így mindenki jól járt."
V. T.
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.