Nincs olyan tv-néző, aki ne háborogna azon, hogy túl sok, túl hosszú és túl hangos reklám szakítja meg a filmet, amit éppen néz. Való igaz, a kereskedelmi csatornákon befogadhatatlan mennyiségű reklámot zúdítanak ránk, ennek meg is lett az eredménye. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) felmérése szerint már a háztartások közel fele (44 százaléka) nézett filmeket vagy sorozatokat valamelyik előfizetéses streaming platformon, míg 12 százaléka nem nézett már egyáltalán televízióadást.

A hatóság beszámolója szerint korábban stabilan 3,7 millió körül volt a televíziós előfizetések száma, azonban 2021 óta 175 ezerrel, tehát körülbelül 5 százalékkal mértek kevesebbet. Ha közelebbről nézzük, ez azt jelenti, hogy negyedévente 20-30 ezer család dönt úgy, hogy többé nincs szüksége a hagyományos televíziózásra.

Hiába a komoly, konkrét és szigorú szabályozás, az ember fülét nem lehet átverni, igenis hangosak a reklámok és a legtöbb ember egyből a távirányító után nyúl, amikor kedvenc sorozatunkat megszakítják, hogy a legújabb banki konstrukciót vagy a mosópor előnyeit ismertessék velünk. A jelenség miatt az Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósághoz fordultunk, hogy megtudakoljuk, milyen hosszú és hangos lehet egy reklámblokk, és mi történik, ha ezt egy szolgáltató nem tartja be.

Percre kimérik, mennyi reklám mehet

A reklámok hosszára, azaz a reklámidőre vonatkozó előírásokat az Mttv. 35. § (1) bekezdése tartalmazza, melynek megfelelően a lineáris médiaszolgáltatásban

közzétett reklámok időtartama a 6.00 és 18.00 óra közötti időszakban, továbbá a 18.00 és 24.00 óra közötti időszakban sem haladhatja meg ezen időszakok 20-20 százalékát (144, illetve 72 perc),

beleértve az osztott képernyős reklámot, a virtuális reklámot, valamint a más médiaszolgáltatás műsorszámainak népszerűsítését – közölte az Economxszel az NMHH Kommunikációs Igazgatósága.

A hatóság hozzátette, fontos azt is megemlíteni, hogy a médiaszolgáltatók a műsorfolyam megszakítása során nem csak reklámokat, hanem például műsorajánlót és társadalmi célú reklámot is sugároznak, ami nem számít bele a reklámidőbe, viszont jelentősen megnövelheti a megszakítás időtartamát, sokszor ezért érzik a nézők/hallgatók túl hosszúnak a reklámokat. A nem kereskedelmi jellegű hirdetések és a műsorajánlók időtartamát a médiajogi törvények nem szabályozzák.

Külön rendelkezések vonatkoznak továbbá a közszolgálati médiaszolgáltatóra. Az Mttv. 36. § (1) – (2) bekezdései értelmében a közszolgálati médiaszolgáltató által közzétett reklám és televíziós vásárlás időtartama

egyetlen egész órától egész óráig tartó időszakon belül sem haladhatja meg a 8 percet,

míg a közösségi médiaszolgáltatásban közzétett reklám és televíziós vásárlás időtartama egyetlen egész órától egész óráig tartó időszakon belül sem haladhatja meg a 6 percet. A reklám időtartamába a közszolgálati médiaszolgáltatás esetében beleszámít a reklámtartalmú képújság közzététele is.

Hangerőben szinte zérótolerancia van

Ha valamelyik csatorna ordíttatja a reklámot, annak komoly következménye lehet, ugyanis az NMHH szinte grammra kiméri, hány decibellel térhet el az előírttól a hangerő.

A „hangerő-ugrásokat” az NMHH saját fejlesztésű számítógépes alkalmazásával méri. A Médiatörvény értelmében már a 0 dB mértékű eltérés sem megengedett, azonban a nemzetközi ajánlások és jogi szabályozások figyelembevételével kialakított joggyakorlata keretében az NMHH Médiatanácsa a 3 dB-nél nagyobb hangerő különbség esetében vélelmezi a reklámhangerősségre vonatkozó törvényi rendelkezés megsértését és indít eljárást az adott médiaszolgáltatóval szemben.

A hatóság 2012 óta hivatalból, de állampolgári bejelentés alapján is vizsgálja a hangerősséget, tehát

ha úgy érzi, hogy a fejfájás-csillapítóról szóló hirdetési blokk jóval hangosabb a Gyilkos elmék aktuális epizódjánál, minden joga megvan hozzá, hogy jelezze a hatóságnak.

Büntetések, figyelmeztetések

A büntetésekkel kapcsolatban egyelőre a 2022-es adatok állnak rendelkezésünkre, ennek alapján pedig az látszik, hogy két évvel ezelőtt egyetlen médiumot csíptek fülön a reklám hangerejére vonatkozó szabálysértés miatt. A Magyar Sláger TV 6 alkalommal is túllépte a megengedett decibellt, azonban figyelmeztetéssel megúszták.

Reklámidő-túllépés miatt ugyanebben az időszakban:

  • a Makói Városi Televízió 15 ezer forintos;
  • a Magyar Sláger TV 40 ezer forintos büntetést kapott;
  • az M4 Sport viszont megúszta figyelmeztetéssel.

A fenti tételek feltehetőleg igazán nem jelentenek nagy érvágást a renitens médiumoknak, így természetesen rákérdeztünk arra is, hogy mekkora volt a legnagyobb büntetés, amit egy csatorna, illetve szolgáltató kapott.

Az NMHH Kommunikációs Igazgatósága az Economx megkeresésére közölte, hogy

  • reklámhangerő túllépése miatt a legsúlyosabb bírságot a Digital Media and Communications Zrt. (Film4, Galaxy4, Story4, TV4) kapta – 2,34 millió forint volt a bírság;
  • reklámidő túllépése miatt pedig a legsúlyosabb bírságot eddig az Advenio Műsorszolgáltató Zrt. (Class FM) kapta, 1,5 millió forintot.

Teljesen átalakulnak a médiafogyasztási szokások

A fiatal korosztályok médiafogyasztási szokásai gyökeresen különböznek az átlagostól. Nyomtatott sajtót ritkán vesznek a kezükbe, viszont messze a legtöbb időt töltik az online térben. A Facebook az 50 év felettieknél megy nagyot, de a fiatalokat hidegen hagyja, a BeReal esetében pedig fordított a helyzet. Ha többre kíváncsi−−−>