Piacvezető utazásszervező céget alapított három utazási iroda
Hungarian Touroperator Company néven közös utazásszervező vállalkozást hozott létre a Jorgos Travel, a Tan-Túra és a Club Espana. A három alapító vállalkozás együtt számolva tavaly kis veszteséggel zárta az évet, és idei eredményeiket is megzavarta a hosszúra nyúlt délszláv válság. Az új cég - amely a magyar kiutaztatási piac felét fedi le - szervezi a három iroda számára a turisztikai árualapot (azaz az utakat és a hozzájuk kapcsolódó szolgáltatásokat). A tervek szerint az egységes beszerzés, a párhuzamos tevékenységek leépítése és a szervezés elektronizálása révén elérni remélt költségelőny érezhetően csökkentheti kínálati áraikat.
A tőkeerős külföldi szereplők megjelenése miatt erősödő piaci verseny a magyarországi idegenforgalmi iparágban is lépéskényszerbe hozta a magyar tulajdonú utazási irodákat. A kiutaztató piac vezető cégei közül három az utazások szervezésére közös céget hozott létre. A közös cég a Hungarian Touroperator Company (HTC) Kft. néven tízmillió forint alaptőkével létrehozott új utazásszervező vállalkozás, amelyet a Jorgos Travel, a Tan-Túra és a Club Espana tulajdonosai alakítottak meg. Ezzel a lépéssel nem szűnik meg a három utazási cég, hanem megmaradnak viszontértékesítőként, de visszaadják az utazásszervezői jogosítványaikat. A HTC pedig a jövőben megrendelőként szervezi számukra a turisztikai árualapot. Az alapítók márkanevei és logói nem szűnnek meg, hanem a közös céghez kerülnek tíz évre.
Az elmúlt évet a Jorgos Travel és a Club Espana egyaránt veszteséggel zárta, a Tan-Túra pedig minimális pozitív eredményt könyvelhetett el az 1997-es jelentősebb vesztesége után. Az idei forgalmukat a hosszúra nyúlt délszláv válság negatívan érintette. Ezeket a hatásokat szeretnék az előremeneküléssel orvosolni. A új touroperátor alapítóinak szándéka szerint a HTC az egyesülés révén a magyar kiutaztatási piac 2000-re általuk becsült 18 milliárd forint forgalmának 50-55 százalékát tudhatja magáénak - ez várhatóan mintegy százezer utast jelent (idén az első félévben összesen 155 240 szervezett turista lépte át a határt.). A charterjáratok területén a HTC jövőre a teljes forgalomnak mintegy 70 százalékát adná. A remélt piaci aránynak ellentmondanak a rendelkezésre álló 1998-as adatok. Ezek alapján - a várható piacbővülést is beleszámítva - 35-45 százalékra tehető a HTC várható piaci súlya.
Az egységes utazásszervezést a tőkeerős külföldi versenytársak által indított piaci árverseny idézte elő - mondta Havas Tamás, a Jorgos Travel ügyvezető igazgatója. Véleménye szerint mivel a három cég különböző piaci szegmensekben van jelen, csupán viszonylag kis konfliktust okoz a párhuzamos tevékenységek leépítése. Ezt pedig bőségesen ellensúlyozza a forgalom várható növekedése. Az alapítók - akár még idén csatlakozó - további partnereket is várnak az új cégbe, elsősorban az általuk még le nem fedett területeken. Az egységes utazásszervező nagyobb vásárlóként fellépve jelentősebb kedvezményeket tud elérni partnereinél bel- és külföldön egyaránt. Ezt jelzi, hogy a nemsokára elkészülő első katalógusbeli utak árai már - akár 10-30 százalékkal is - alacsonyabbak lesznek a három utazási iroda által most még külön-külön kínált utakénál.
Az új cég alapításkori alaptőkéjét a tervek szerint a közeljövőben 80 millió forintra emelik. A jelenlegi tulajdoni megoszlás a három alapító piaci helyzetét tükrözi. A Jorgos Travel és a Club Espana összesen 63 százalékkal - ezen belül Havas 36 százalékpontos tulajdonrészt birtokol -, a Tan-Túra tulajdonosai pedig 37 százalékkal részesednek az új cégből. Az új utazásszervező cég mintegy 25 fős létszámmal, teljesen elektronizálva igyekszik minél kisebb működési költséggel végezni a háttérmunkát - fogalmazott Harci Tibor, a Tan-Túra ügyvezető igazgatója.
Az együttműködés érdekében a három cég leépíti párhuzamos tevékenységeit. Mivel eddig is döntően más-más desztinációban "utaztak", ezeket csupán tovább kell erősíteni. A továbbiakban a Jorgos Travel csak a görög, a Club Espana a spanyol, a Tan-Túra pedig az egzotikus útjaira koncentrál.
Az egységes megjelenés fokozottabb reklámtevékenységet tesz lehetővé. A tervek szerint a HTC jövőre mintegy 150 millió forintot fordít az írott és az elektronikus sajtóban való megjelenésre, külső reklámügynökség bevonásával. Az ország mintegy 370 pontján árusítják majd útjaikat a partnerirodákban. Utazásközvetítőik számára a jelenlegi szokásos bruttó jutalék dupláját, mintegy 14 százalékot adnak majd.
D. L.
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.