Alig három hét múlva jelentős sportesemény veszi kezdetét Németországban, ahol a futballrajongók tíz város stadionjaiban és a tévéképernyők előtt is kiereszthetik a fáradt gőzt az európai parlamenti választások után.

A június 14-étől egy hónapon át tartó labdarúgó Európa-bajnokság kapcsán nemcsak a sportban, hanem a gazdaságban is nagy várakozások vannak, ahol több terület közvetlenül profitálhat a kontinentális tornából. 

Európa legnagyobb gazdaságára rá is fér a kedvező tendencia, mivel a nemzetközi szervezetek, mint például az IMF és az OECD is azt jósolják, hogy idén Németország ismét rosszabbul teljesít, mint bármely más nagy ipari ország.

Telítődnek a szálláshelyek: rekordév várható

A Berlin, München, Köln, Dortmund, Düsseldorf, Frankfurt, Gelsenkirchen, Hamburg, Lipcse és Stuttgart helyszíneken zajló, négy hetes rendezvényre összesen 2,7 millió belépőjegyet kínálnak. Ezek többsége már el is kelt, ami pedig előrevetíti a belföldi és a külföldi látogatók rohamát a nyár közepén.

A turisztikai cégek éppen ezért rekordforgalmat remélnek idén, amely gyógyírt hozhat a szállás- és vendéglátóhelyeken, a fürdőkben és a kapcsolódó szolgáltatóknál, de például a taxisok és az autókölcsönzők piacán is.

Az előfoglalások alapján már telítődnek a szálláshelyek, amiatt is, mert az emberek aktívabbak, és újra szívesen utaznak el tömegrendezvényekre is – jelezte a Német Turisztikai Szövetség.

Egyes szolgáltatók különösen bizakodók: az AirBnB foglalási portál például arra számít, hogy az Eb miatt felfut az olcsóbb szálláshelyek, nyaralóapartmanok iránti kereslet, emellett a légitársaságok is már dörzsölik a markukat.

A Lufthansa leányvállalata, az Eurowings bejelentette: júniusra és júliusra van a legtöbb repülőjegyfoglalásuk, ezért a bajnokságra „különleges gazdaságélénkítő programként” tekintenek. A meccsek elérésére több mint 70 járatot szerveznek, és több mint 13 ezer ülőhellyel növelik a kapacitást.

A német repülőterek szövetsége (ADV) is jelezte, hogy felkészültek a rohamra: körülbelül félezer járattal a szokásosnál mintegy kétmillióval több utas érkezhet repülővel a verseny ideje alatt – írja az Airliners.de.

Felpörögnek a sörgyártók és lefőzik a visszaesést

A foci és a sör a legtöbb szurkoló számára kéz a kézben jár, ezért a kisebb sörfőzdék és a nagy gyártók is készülnek a magas keresletre.

A múltbeli, nagy futballesemények azt mutatták, hogy az emberek több sört isznak a versenyek alatt, mint ami átlagosan jellemző a nyári hetekben – mondta Holger Eichele, a Német Sörgyártó Szövetség vezérigazgatója a ZDF-nek.

A 2006-os vb évében – amelynek szintén Németország adott otthont – a sörgyártók az átlagosnál öt százalékkal több sört értékesítettek, amit idén is kihasználnának, főként, hogy tavaly még a hagyományosan sörkedvelő Németországban is 4,5 százalékkal csökkentek az eladások.

Az iparági szövetség képviselője szerint ugyanakkor ebben az időjárásnak is nagy szerep jut, illetve az is nagyon számít, hogy mennyire lesz eredményes a német válogatott.  

Az éttermek, szórakozóhelyek, bárok üzemeltetői is várják a kedvezőbb időszakot, amikor a turisták miatt eleve felfutnak a napi eladások. Az Európa-bajnokság ugyanakkor a rendező ország lakosságának általános fogyasztói hangulatára van a legnagyobb hatással, ezért a Stuttgarter Zeitungnak nyilatkozó piaci szereplők szerint is leginkább a hazai csapat teljesítményétől függ majd a nyereségük.

Tömeg a boltokban: a meccsek miatt sokan zsebbe nyúlnak

A kiskereskedelemben is új értékesítési impulzusokat remélnek a nagyobb vendégforgalomtól, amely a helyi fogyasztásnak is pozitív lökést adhat az egyes helyszíneken – úgy az élelmiszer- és italüzletekben, ahogy a sporteszközöket, souvenireket, rajongói ereklyéket kínáló boltokban, utcai árusoknál.

A HDE iparági szövetség is úgy látja: ahhoz, hogy a németek megnyissák a pénztárcájukat, leginkább az kell, hogy a válogatott csapatuk túlélje a torna első szakaszát.

Akkor a fogyasztói érzelmek is pozitív irányba fordulnak a megélhetési nehézségek ellenére, és ebből az üzletek profitálhatnak – jegyezték meg.

Az Adidas sportszergyártó viszont már érzi a hatást: mint jelezték, a német válogatott új Eb-mezei közül a rózsaszín és lila tónusúak is már olyan arányban fogynak, mint a klasszikus fehér viseletek. 

A befektetéseket is ösztönözheti a sikeres rendezés

A Német Gazdasági Intézet (IW) kutatása azzal számol, hogy a kontinentális sportesemény mérhető gazdasági lendületet ad legalább abban a tíz városban, ahol a játékok zajlanak.

A rendezvények összhatása viszont nem biztos, hogy nagyon befolyásolja majd a német gazdaság egészét: a kutatók szerint még kérdés, hogy emiatt a bruttó hazai termék magasabb lesz-e az év végén.

A pszichológiai hatásokat azonban a közgazdászok szerint sem szabad alábecsülni.

Egy ekkora rendezvény feldobja a hangulatot és javíthatja a rendező ország imázsát – közölte Michael Grömling, az IW szakértője. A pozitív hatás ráadásul nem csak az esemény idején, hanem hónapokkal utána is még érezhető, mivel a sikeres lebonyolítás vonzóbbá teheti Németországot, mint utazási célpont és mint üzleti helyszín is. Különösen a gyenge befektetői aktivitást ösztönözheti – jegyezte meg.

Sokba kerül a zsíros üzlet az adófizetőknek

Az UEFA által szervezett Európa-bajnokságon tíz németországi stadionban 24 csapat méri össze a tudását mintegy 51 mérkőzés során. A futballtorna óriási üzlet az UEFA számára, ahol több mint kétmilliárd eurós árbevételre és egymilliárd euró feletti profitra számítanak. Ám az is tény, hogy a német adófizetőknek sokba kerül a megaesemény: a ZDF és a Spiegel közös kutatása szerint a szövetségi kormány, a vendéglátó államok és városok összesen 650 millió eurót költenek, amely összeget a terrorveszély miatti különleges biztonsági intézkedések is megterhelik. De sokba kerülnek az UEFA által több mint 220 oldalon megszabott követelmények is: kezdve attól, hogy megszabták, a stadionok minden öltözőjében legalább két hajszárító kell legyen, egészen addig, hogy a rendező városok kötelesek nyilvános szurkolói fesztiválokat is szervezni, amely programok körülbelül 260 millió eurót emésztenek fel.