A rosszul megválasztott sebesség rengeteg extra manőverhez és stresszhez vezethet az autópályán is. Ha azonban sikerül felvenni a forgalom tempóját, akkor erre a sebességre beállva jóval kevesebbszer kell alkalmazkodni a többiekhez, hiszen nem távolodnak tőled és nem is közelednek hozzád, így nem is lesznek útban egymásnak. Persze, a forgalom tempója minden egyes út, akár minden egybefüggő útszakasz során változik, befolyásolják az időjárási viszonyok, a forgalom sűrűsége, illetve még az üres szerencse is – állapította meg írásában az Autonavigátor szerzője, aki úgy tapasztalta, hogy akár tetszik, akár nem, a legegyenletesebb haladást általában a 130 és 135 km/óra közötti, illetve 90-100 km/óra közötti tartományokban lehet elérni. A két ajánlott sebességtartományra azonban teljesen különböző íratlan szabályok vonatkoznak. A szerző a következőket javasolja:

 

  • Rengeteg terhet vesz le a vállunkról, ha a megengedett legmagasabb sebesség környékén választjuk meg a tempót a közlekedéshez. Ezt a sebességet tartva – néhány renitens kivételtől eltekintve – nem lesz nálunk gyorsabb szereplő a pályán, így jóval kevesebbszer kell a mögöttünk gyorsabban érkező autósokhoz alkalmazkodni, mondjuk egy kamion, vagy egy lassabban haladó jármű kikerülésekor.
  • Sokan vannak, akik a 110-120 km/órás tempót már csak azért is biztonságosabbnak tartják, mert lassabban közlekednek, ám ez ebben a helyzetben csak nagyon ritkán jelent valódi előnyt, hiszen a teherforgalom jelentősen lassabb, így folyamatosan előzni kényszerülünk, majd a kötelező jobbra tartás miatt vissza kell sorolnod minden egyes alkalommal, amikor erre szabályos követési távolság megtartása mellett lehetőséged nyílik.
  • Óriási extra koncentrációt igényel, hogy jelentős ideig kell kamionok mögött lassabban haladni a tervezettnél, ha 110 km/órával közlekedünk az autópályán.
  • A forgalom tempójánál gyorsabban sem érdemes azonban haladni, ugyanis akiknek 110 km/óránál "útban lennél" a belső sávban, azok 150 km/órás tempóval haladva neked lesznek folyamatosan "útban". Ezért ismételten folyamatos lassításokra és gyorsításokra kényszerülsz majd, és a legtöbb esetben ugyanúgy 130 km/órával fogsz haladni mint a többiek, csak éppen folyamatosan azt figyelve és azon stresszelve, hogy mikor tudsz már haladni.
  • A másik, nyugodt utazást eredményező lehetőség az óra szerinti 90-100 km/óra közötti tartomány felvétele, azaz a teherforgalom sebessége.  Tagadhatatlanul ez a legtakarékosabb módja az autópályázásnak, ám ekkor rengeteg olyan tényezőre kell figyelni, amelyre 130 km/óra környékén nem kellene. Ilyen például, hogy semmiképpen se haladjon lassabban a teherforgalomnál, mivel a kamionosoknak pontosan megtervezett időben kell odaérniük a céljukhoz, nem szabad feltartani őket.
  • Az általános főszabály szerint ugyan a nagyobb teherautók és kamionok Magyarországon nem előzhetnek napközben az irányonként legfeljebb kétsávos autópályákon és autóutakon, ennek ellenére, ha feltartjuk őket, mert mondjuk takarékossági okokból 85 km/óra körül közlekedünk, akkor meg fognak előzni. Az sem kizárt, hogy több kamion közé kerülünk, "bedobozolva", ami sokak számára az egyik legfélelmetesebb érzés az autópályán. 

 

A kormány titokban új KRESZ-t készít, a szakértő szerint így nem lesz vége a pusztításnak

Véget érhet a rettegés az utakon, vagy csak állampolgári jogokat csorbítana a kormányzat? A közlekedési minisztérium szerint állami beavatkozást igényel a nagyteljesítményű autók elterjedése, ezért újraírnák a KRESZ-t, a szakértő viszont másként számol és attól tart, hogy a módosítás adhoc-jellegű lesz. Bővebben --->