A magas jövedelemkiáramlás, a kedvező finanszírozási feltételek és a kibővült választék nyomán a várakozásokat meghaladó mértékben emelkedett tavaly az új autók értékesítése - mondta a NAPI Gazdaságnak Győző Gábor, az MGE elnöke. A szervezet arra számított, hogy 2002-ben 10-15 százalékkal nő az új autók eladása, ehhez képest 16,2 százalékos volt a gyarapodás, így a 2001-es 148 ezer után 2002-ben több mint 172 ezer új személyautó talált gazdára a magyar piacon. A piacvezető továbbra is a Suzuki, az Opel pedig megőrizte második helyét. Tavaly folytatódott az a tendencia, miszerint minden száz autóból 90 a kis és középkategóriások közül került ki. Ezen belül növekedett - 36 százalékról 38,2 százalékra - az alsó- és középkategóriások részaránya, a kiskocsik piaci súlya viszont 52,6 százalékról 51,2 százalékra csökkent. Néhány évvel ezelőtt még lényeges eltérés mutatkozott a különböző negyedévek értékesítésében - az első negyedév általában gyenge volt, míg az utolsó erős -, tavaly azonban már nem volt érdemi különbség. A múlt évben az első és harmadik negyedévben 43-44 ezer új autót adtak el, az év első három hónapjában 37, az utolsóban pedig 48 ezer új autó talált gazdára - mondta Győző. Amennyiben idén is a tavalyihoz hasonló mértékű növekedés következik be, akkor sikerül megközelíteni a 200 ezres álomhatárt, amit korábban csak 2005-re várt az egyesület. Kérdés persze, hogy az Opel Astra Classic gyártásának megszüntetése, illetve a Swiftek idei leállítása után milyen hasonló árú modell léphet ezek helyébe, emellett az autópiac rendkívül árérzékeny - mondta az elnök. Tihanyi Tamás, a Magyar Suzuki Rt. kommunikációs igazgatója elmondása szerint idén az első félévben még lesz Swift a magyar piacon, s még nyár előtt piacra kerül az Esztergomban gyártott új modell, amellyel új vásárlói kört is szeretnének meghódítani. A társaság továbbra is bízik a Wagon R+ sikerében, de amennyiben igény lesz a kiskategóriás autókra, a cég akár importból is teljesíti ezeket a kívánalmakat. D. J.