Az OMV Hungária Ásványolaj Kft. 48,28 százalékos befolyást szerzett a Dunatár Kft.-ben, amelyben a fennmaradó részt a Petrodyne Rt. és leányvállalata, a Petrotár Kft. birtokolja. A Dunatár négymilliárd forintos beruházással felépítette a csepeli szabadkikötőben azt az üzemanyag-átfejtő állomást, amely az OMV schwechati finomítójából érkező benzint és gázolajat fogadhatja, növelve ezzel az osztrák cég ellátási lehetőségeit és javítva versenypozícióját a Mollal szemben.
A csepeli Petróleum-medencében már megkezdte a próbaüzemet a Dunatár Kőolajtermék-tároló és Kereskedelmi Kft. üzemanyag-átfejtő állomása, amelynek a beruházását még a Petrodyne Rt. kezdte el. Időközben a Dunatár vette át a négymilliárd forintos beruházást, így némileg módosult a Petrodyne és a Dunatár tulajdonosi összetétele: a Petrodyne-ból kiszállt az OMV, míg a Dunatárban több lépésben részesedést szerzett.
Az utóbbi napokban az OMV 48,28 százalékra növelte befolyását a Dunatárban (a fennmaradó rész a Petrodyne Rt.-é és annak leányvállalatáé, a Petrotár Kft.-é), amit nyilván az is indokolt, hogy elkészült az átfejtőállomás. A végleges engedélyeztetés még nem fejeződött be, de az már bizonyos, hogy a csepeli Petróleum-medencében immár fogadhatják azt az üzemanyagot, amely Ausztriából, az OMV schwechati finomítójából érkezik.
Az átfejtőállomás kapacitása 20 ezer köbméter (NAPI Gazdaság, 2001. január 4., 1. oldal). Ez azt jelenti, hogy évi 400 ezer köbméter üzemanyag átfejtésére alkalmas és az OMV AG innen, Csepelről láthatja majd el budapesti benzinkútjait és később nagykereskedelmi tevékenységet is folytathat Magyarország központi térségében. Az OMV Hungária jelenleg is hoz be üzemanyagot, de bizonyos régiókban - hasonlóan a többi hazai forgalmazóhoz - a Mol Rt.-től veszi a benzint és a gázolajat. Ha megépül az átfejtőállomás, akkor az OMV vízi úton, a korábbinál olcsóbban szállíthat üzemanyagot Magyarországra.
A Mol tevékenységét nem befolyásolná jelentősebben az új tároló átadása, hiszen a magyar olajipari cégnek éppen a Dunatár létesítményével szemben, a Petróleum-medence túloldalán működik egy évi 600-700 ezer köbméter forgalmat lebonyolító üzemanyagbázisa. (A Mol Százhalombattán egy ennél jóval nagyobb depóval rendelkezik, amelynek több mint egymillió köbméteres a kapacitása.) Ugyanakkor informátoraink szerint hosszabb távon az OMV megjelenése a magyar piacon azt jelenti, hogy kiéleződhet a verseny a Dunántúl üzemanyaggal való ellátásáért: a kérdés az, hogy Százhalombattáról vagy Schwechatból szállítják-e majd Nyugat-Magyarországra a benzint és a gázolajat.
Sz. I. M.
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.