Jól ismert fizikai jelenségre, a katonai repülésben is kihasznált Doppler-effektusra épít a Volvo adaptív sebességtartó automatikája, amely segíti a vezetőt abban, hogy kamionjával ésszerű követési távolságot tartson az előtte haladó jármű mögött.
Elektronikus biztonsági rendszerek egész kis „csapata” segíti a Volvo legújabb, F 16-os kamionjainak vezetőit abban, hogy baleset nélkül vezethessék járműveiket. Ezek közül talán a legérdekesebb az úgynevezett adaptív sebességtartó automatika (ACC), amely a bal oldali fényszóró mellett elhelyezett – a harci repülőgépek technikai arzenáljában is kihasznált Doppler-effektus elvén működő – „előre néző” radar adatai alapján segít megtalálni és tartani a járművek közötti megfelelő követési távolságot. Az ACC gázadással vagy gázelvétellel, illetve a fékek működésbe hozásával biztosítja, hogy a kamion folyamatosan adott távolságban maradjon az előtte haladó jármű mögött.
Az ACC könnyen értelmezhető vizuális jelekkel mutatja meg a sofőrnek, hogy éppen „mit csinál”. Zöld fény jelzi a kiválasztott állandó sebességet, sárga LED-jelzések pedig az utolért járműhöz képest mért sebességeltérést. Ha a rendszer sem a sebesség változtatásával, sem a fékkel nem tudja tartani a távolságot, hang- és fényjelzéssel figyelmezteti a vezetőt, hogy be kell avatkoznia. A szakemberek szerint az ACC-vel elkerülhetők a ráfutásos balesetek, amelyek az összes karambol egynegyedét teszik ki. Különösen a – kötelező pihenőidő előtti – fáradt sofőröknek nyújt nagy segítséget a rendszer, akik nehezen tudják felmérni a követési távolságot és a saját, illetve a többi jármű sebességének megítélésével is bajban vannak. A Volvo mérnökei arra is gondoltak, hogy mivel az ACC mereven előre néz, a kanyarokban elvesztheti „szem elől” a kamion előtt haladó autót. Ezért ezekben egy giroszkópos (oldalgyorsulás-mérővel dolgozó) rendszer veszi át a sebességfigyelést egészen addig, amíg az ACC ismét érzékelőképessé válik. Amennyiben a rendszer a jármű nyomvonalában 30 méteren belül álló akadályt észlel, azonnal vészfékezésbe kezd, és hang-, valamint fényjelzéssel figyelmezteti a vezetőt.
További segítőtárs a vezetésben a Volvo elektronikus menetstabilizáló rendszere (ESP), amely a szerelvények megcsúszását, túlzott oldalirányú billenését tartja kordában. Az ESP a legsúlyosabb balesetek, a bebicskázás (kamionoknál a vontatmány megcsuklása), az imbolygás és a felborulás megelőzésében nélkülözhetetlen segédeszköz. A rendszer képes korrigálni a vezető döntéseinek következményeit, ha úgy érzékeli, hogy a sofőt nem megfelelően vette figyelembe a jármű pillanatnyi mozgásait.
A Volvo elektronikus fékrendszerének (EBS) második generációja már vészfékrásegítőt is tartalmaz (Brake Assistant). Ez a fékpedál lenyomásának sebességét érzékelve mintegy felismeri a fékezési szituációt, és ennek nyomán a kerekre vezérli a teljes fékerőt.
A tehergépkocsik elindulását az emelkedőkön az úgynevezett Hill Start Adid (HSA) segíti. Ez arra készteti a fékeket, hogy mindaddig megtartsák a járművet, amíg a vezető elég gázt nem ad a hegymeneti induláshoz. A HSA-t különösen a kézi sebességváltóval felszerelt, 60 tonnás monstrumok vezetői tudják értékelni, amikor napi munkájuk során többször is el kell indulniuk hegynek felfelé.
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.