A legnagyobb médiavállalkozás jöhet létre Magyarországon, ha sikerül véghezvinni a Ringier AG és az Axel Springer AG tervét, amely szerint egy újonnan alapított cégben 50-50 százalékos részesedése lenne a két kiadónak, így jelen állás szerint egy céghez kerülne többek között a Blikk, a Népszabadság, a Bravo, illetve számos vidéki napilap. Az ügylet több kérdést is felvet, például hogy mi lesz a cégek önálló nyomdáival, illetve hogy mi lesz a lapterjesztő cég, a MédiaLOG sorsa, amelyben szintén érdekelt a Ringier.


A zürichi székhelyű Ringier AG és a berlini Axel Springer AG összevonja kelet-európai tevékenységét és egy új társaságot alapít, amelyben mindkét vállalat 50 százalékos részesedést kap - jelentették be közleményükben a cégek. Az Axel Springer lengyelországi, csehországi és magyarországi leányvállalatainak tevékenységét helyezi át az új társaság fennhatósága alá, miközben a Ringier a szerb, a szlovák, a cseh és a magyar érdekeltségeit. Ezzel a fenti, intenzíven fejlődő piacokon mindkét vállalat tovább erősíti a pozícióját, amely több mint száz nyomtatott médiumon és közel hetven online kiadványon alapul. A zürichi székhelyű és közel 414 millió euró forgalmat felmutató közös vállalat Kelet-Európa egyik legnagyobb médiavállalata lesz. Közel 4800 dolgozójával és széles portfóliójával egyértelműen piacvezető lesz a bulvárnapilapok és a magazinok területén. A részvényesek további szándéka, hogy a közös vállalatot három, de legfeljebb öt éven belül tőzsdére vigyék.


Az Axel Springer és a Ringier, valamint a Népszabadság kiadók együttesen a nyomtatott sajtópiacon keletkező bevételek 30 százalékát teszik zsebre, a Kantar Media (korábban TNS Media Intelligence) lapunkhoz eljuttatott adatai szerint ugyanis az említett vállalkozások listaáras bevétele tavaly meghaladta a 32,2 milliárd forintot. Közülük az Axel hasította ki a nagyobb szeletet, a cég bevétele listaáron 18,8 milliárd volt, ami 18 százalékos piaci szeletet jelentett számára. A kiadók által megjelentetett napilapokból származó bevételük több mint 22,5 milliárd forint volt az elmúlt évben, ezzel a napilapok piacán 41 százalékos részesedéshez jutottak, míg a magazinpiacon - 9,75 milliárd forintos bevételükkel - 19 százalékos piaci részesedést szereztek.


Az sem ismert, hogy mi lesz a Népszabadságban meglévő Ringier-tulajdonrész sorsa, megtartják-e és átviszik-e az új vállalkozásba, vagy megpróbálnak túladni rajta (lásd "Szigorú lehet a GVH" című írásunkat). Ugyanez a kérdés felvetődhet a lapterjesztő cégben - a MédiaLOG Zrt.-ben - levő közvetett Ringier-tulajdonnal. (E cégben a Ringier mellett a szintén jelentős médiavállalkozásnak számító Sanoma a közvetett tulajdonos.) A Ringier-Axel páros a társaság tulajdonosi összetételét is megváltoztathatja, így monopolhelyzetbe juthat a lapterjesztési piacon, de az is elképzelhető, hogy a Ringier kiszáll a terjesztő cégből, ami pedig elképzelhető, mert az Axel vidéken saját lapterjesztővel dolgozik. A MédiaLOG 2006-os megalakulása jelentős piacvesztést okozott a Magyar Postának, amely már akkor is osztozni kényszerült más lapterjesztőkkel, de a kiadók által létrehozott MédiaLOG mindennél nagyobb érvágás volt, így érthető, hogy miként minden más piacon, a Posta itt is szeretné visszaszerezni elvesztett ügyfelét. Tomecskó Tamás, a Magyar Posta szóvivője a Napinak elmondta, hogy voltak ugyan tárgyalások ennek kapcsán, de semmilyen szerződés nem született a felek között.


Az is kérdés, hogy a két vállalkozás együttesen nem kerül-e olyan fölénybe a nyomdai piacon, amely meghiúsítaná a közös cég megalapítását, bár az is előfordulhat, hogy épp ennek érdekében valamely nyomdai vállalkozásuk eladására kényszerülnek. Az elmúlt években mind a két társaság önálló nyomdát hozott létre, a Ringier-lapokat a cég nagytétényi üzemében - naponta több mint 600 ezer újságot állítanak elő -, míg az Axel-lapokat a kecskeméti üzemben nyomják.