Az alulról szerveződő, kormányzati támogatással létrejött szakmai szervezet célja, hogy felélessze a magyar buszgyártást, a közlekedési vállalatok igényeit Magyarországon gyártott buszokkal elégítse ki - áll a közleményben.

Évi 1000-1500 busz gyártására lenne lehetőség a jelenlegi forrásokkal Magyarországon dr. Fórián István, az Autóbusz rekonstrukciós Program miniszterelnöki megbízottja szerint. Ennek fele a hazai - mintegy kilencezres - buszpark felújítását, másik fele az exportigények kielégítését szolgálhatná.

A hatékony működés akadálya lehet, hogy Magyarországon jelenleg 5-6 buszgyártó kisüzem működik, amelyek saját fejlesztéseiken dolgoznak; a klasztertagoknak ki kellene fejlesztenie egy típuscsaládot, amellyel versenyképesssé válhatnak a hazai és a nemzetközi piacon egyaránt - hívta fel a figyelmet Fórián. A hazai járműgyártás bázisának tekintett Ikarus háttere miatt is megéri újjáéleszteni a buszgyártó ipart a szakember szerint, aki úgy véli, a mostani együttműködés a gyártó- ás beszállítóipart is megerősítheti. Az Ikarus fennállása során 83 országba exportált 295 ezer autóbuszt.

Mester Zoltán versenyképességért felelős szakállamtitkár szerint korábban számos megkeresés érkezett több volt Ikarus-célországból - ez is igazolja, hogy a hazai buszgyártásnak van piaca. A klaszter a hazai megrendelések révén versenyképessé válhat, s később a nemzetközi piacra is kiléphet.

Mester hangsúlyozta, hogy a klasztertagok ne számítsanak állami támogatásra, egyúttal felhívta a figyelmet, hogy a piaci igényekre válaszul az MFB nemrég új, a közösségi közlekedésfejlesztést célzó hitelprogramot indított.